Έλληνες συντηρούν το μεγαλύτερο πυρηνοκίνητο υποβρύχιο της Γαλλίας

Έλληνες συντηρούν το μεγαλύτερο πυρηνοκίνητο υποβρύχιο της Γαλλίας

Οι τιτάνες της θάλασσας, με τους χιλιάδες τόνους εκτόπισμα και κατασκευή που πρέπει να τούς επιτρέπει να ταξιδεύουν στις πλέον αντίξοες συνθήκες, είναι σκάφη που σπάνια «δένουν», αφού η αποστολή τους είναι να πλέον στις απέραντες θάλασσες της Γης. Τα μεγαλειώδη κρουαζερόπλοια και τα επιβλητικά πυρηνοκίνητα υποβρύχια οφείλουν έτσι να είναι κατασκευσμένα αλλά και να συντηρούνται με τις πιο αυστηρές προδιαγραφές. Αυτό το διάστημα, δύο τέτοια μεγαθήρια βάφονται από μια ελληνική εταιρεία, από ελληνικά χέρια, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Ελλάδα.

«Ο ένας από τους κολοσσούς της θάλασσας, του οποίου έχουμε αναλάβει τη σύμβαση συντήρησης αυτό το διάστημα, είναι το πυρηνοκίνητο υποβρύχιο του Γαλλικού Ναυτικού “Le Terrible”. Είναι ένα υποβρύχιο με μήκος 140 περίπου μέτρα, που φιλοξενεί περίπου 140 άτομα και έχει κόστος 4,5 δισ. ευρώ», αναφέρει στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM» ο Χρήστος Μάματζης, μέλος του ΔΣ και επιχειρησιακός διευθυντής της Stela TSA, περιγράφοντας την απαιτητική δουλειά για το έργο που κέρδισε η εταιρεία του, μια οικογενειακή επιχείρηση, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Δεν είναι κάθε ημέρα που μια ομάδα Ελλήνων ειδικών τεχνητών αναλαμβάνουν να δουλέψουν πάνω σε ένα σκάφος με απόρρητες τεχνολογικές λεπτομέρειες. αφού πρόκειται «για την πρώτη μεγάλη διαδικασία συντήρησης που εκτελεί το Γαλλικό Ναυτικό στο υποβρύχιο αυτό», όπως λέει.

Το υπερσύγχρονο υποβρύχιο με πυρηνική κίνηση και πυρηνικά όπλα (σ.σ ballistic missile nuclear-powered submarine (SSBN)) του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού «Le Terrible», είναι μια εξελιγμένη μηχανή που κανονικά κανείς δεν «βλέπει» στην επιφάνεια, αφού παραμένει σε άκρως απόρρητες περιπολίες σε όλο τον πλανήτη. Από τις αρχές του 2021 και για 14 μήνες βρίσκεται «δεμένο» ώστε να γίνει εκσυγχρονισμός συστημάτων από τη Naval Group, την κατασκευάστριά του, που έχει και το συμβόλαιο συντήρησης. Μετά το πέρας των εργασιών στις οποίες εμπλέκεται η εταιρεία από την Θεσσαλονίκη, θα βρίσκεται στις θάλασσες για άλλα 10 χρόνια χωρίς να χρειαστεί να «πιάσει λιμάνι».

«Η συγκεκριμένη εταιρεία για την οποία αναλάβαμε το έργο, είναι η ίδια που έχει αναλάβει να ναυπηγήσει και τις ελληνικές φρεγάτες. Είναι μια εταιρεία, με την οποία συνεργαζόμαστε από το 2011 κι έχουμε βάψει υποστηρικτικά πλοία, φρεγάτες του πολεμικού ναυτικού της Γαλλίας. Η πλέον πρόσφατη σύμβαση που αναλάβαμε είναι για την συντήρηση του συγκεκριμένου, του πλέον σύγχρονου πυρηνικού υποβρυχίου του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Έχει ναυπηγηθεί το 2011 κι εμείς έχουμε αναλάβει την αντιδιαβρωτική προστασία στο πλαίσιο της συντήρησής του. Έχει συμπληρώσει μια δεκαετία σε υπηρεσία με τη Γαλλία», αναφέρει ο κ. Μαματζής.

 

Είναι μια σύμβαση άκρως απαιτητική για όποιον θα είχε κερδίσει τη δουλειά αυτή. «Οι δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σε μια ναυτική βάση δεν σχετίζονται μόνο με την αντιδιαβρωτική προστασία, την οποία θα πρέπει να ολοκληρώσουμε, αλλά και με τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας. Η ομάδα που έχουμε στο συγκεκριμένο έργο απαρτίζεται αμιγώς από Έλληνες, με εξαίρεση τον site manager και τον υπεύθυνο ποιότητας οι οποίοι είναι Γάλλοι, χαρακτηριστικό (σ.σ των μέτρων ασφαλείας) είναι λοιπόν ότι κάθε ημέρα χρειαζόμαστε μιάμιση ώρα μόνο για να διασφαλίσουμε τις άδειες και να βρεθούμε μέσα στον χώρο για να εργαστούμε», συμπληρώνει ο κ. Μαματζής.

Από τους βυθούς στους ωκεανούς

Την ίδια ώρα, πάνω από την… επιφάνεια, η εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνει ακόμη ένα ιδιαίτερο συμβόλαιο, αφού εργάζεται πάνω σε ένα ακόμη θαλάσσιο μεγαθήριο. «Πρόκειται για το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το οποίο θα ναυπηγηθεί στο επόμενο διάστημα. Προοριζόταν αρχικά για την αγορά της Ασίας, τελικά όμως θα βρεθεί στην Αμερική. Είναι ένα απίστευτα μεγάλο πλοίο, μήκους 363 μέτρων, που μπορεί να φιλοξενήσει ένα σύνολο 8000 ανθρώπων, εργαζόμενων κι επιβατών, με προϋπολογισμό κατασκευής τα 1,2 δισ. ευρώ. Στο περασμένο διάστημα, λοιπόν, είχαμε αναλάβει τη βαφή και την προστασία του συγκεκριμένου κρουαζιερόπλοιο, εξωτερικούς και εσωτερικούς του χώρους, όπως και χώρους του προσωπικού, τις δεξαμενές του και άλλα τμήματα. Είναι εργασίες που ολοκληρώσαμε πριν από περίπου 15 ημέρες και αναμένουμε πλέον το επόμενο κρουαζιερόπλοιο, πάνω στο οποίο έχει ήδη ξεκινήσει να εργάζεται η εταιρεία που το κατασκευάζει», εξηγεί ο Έλληνας ειδικός στις βαφές ειδικών προδιαγραφών.

«Τα νούμερα είναι εντυπωσιακά, αφού μιλάμε για τετραψήφιο αριθμό τόνων χρώματος που χρησιμοποιήσαμε, ενώ τα τ.μ επιφανειών ξεπερνούν τα 500.000 σε ένα τέτοιο πλοίο», απαντά ο κ. Μαματζής, ερωτηθείς για βεληνεκές των εργασιών.

Στον ορίζοντα οι νέες φρεγάτες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού

Όσο για το επόμενο διάστημα, μετά και την ολοκλήρωση των εργασιών στο επιβλητικό «Le Terrible», ο κ. Μαματζής δεν κρύβει πως η ομάδα του θα ήθελε να πάρει μέρος στην κατασκευή των ελληνικών φρεγατών FDI-HN που έχει συμφωνήσει η Ελλάδα να αποκτήσει.

«Οι τρεις πρώτες απ’ αυτές τις φρεγάτες θα ναυπηγηθούν στη Γαλλία. Πιστεύουμε, λοιπόν, πως είμαστε πολύ κοντά στο να αναλάβουμε εργασίες στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας. Το συμβόλαιο είναι πολύ φρέσκο να το αναμένουμε εντός των επόμενων μηνών, αισιοδοξούμε όμως ότι θα είμαστε ανάμεσα στις εταιρείες που θα συμμετέχουν στην κατασκευή και θα χαρούμε να το κάνουμε. Από τη στιγμή που οι εργασίες αυτές θα προορίζονται για το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας, της χώρας μας, αυτή η δουλειά θα έχει για εμάς μεγαλύτερη σημασία και από ένα άλλο οποιοδήποτε, τυπικό πολεμικό σκάφος», σημειώνει με έμφαση ο κ. Μαματζής.

Σωτήρης Κυριακίδης, Αναστασία Καρυπίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

φωτογραφία αρχείου

Σχετικά Άρθρα