Τα αυτόνομα οχήματα είναι αυτή τη στιγμή ένα από τα πιο καυτά θέματα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι γεγονός ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας των αυτόνομων οχημάτων, μετά το 2021, έχει επιβραδυνθεί, λόγω των μεγάλων προβλημάτων στην παραγωγή αυτοκινήτων. Ειδικά του τομέα που περιλαμβάνει τα προηγμένα συστήματα, τα οποία αποκλείουν την ανθρώπινη παρέμβαση στην οδήγησή τους.
Πέρα από τα προβλήματα που συνδέονται με την οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τομέα της αυτόνομης οδήγησης. Αυτά εστιάζονται κυρίως σε θέματα τεχνολογικής, νομικής και κοινωνικής φύσης. Τα τελευταία προβλήματα είναι δύσκολο να λυθούν, καθώς πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να έχουν σημαντικούς φόβους για την αυτόνομη οδήγηση. Αν και η τεχνητή νοημοσύνη έχει αυξανόμενες δυνατότητες, η πλήρης εφαρμογή τέτοιων συστημάτων στα οχήματα που κινούνται απαιτεί απόλυτη ασφάλεια.
Παρά τα εμπόδια τα αυτόνομα οχήματα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του μέλλοντος στην αυτοκίνηση. Οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου αγωνίζονται να αναπτύξουν όλο και πιο προηγμένες τεχνολογίες, οι οποίες θα επιτρέπουν ταξίδια με την μικρότερη δυνατόν συμμετοχή του οδηγού. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2035 τα αυτόνομα οχήματα θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 14% της ευρωπαϊκής αγοράς και έως και το 34% της Κίνας.
Οι ανησυχίες για τη χρήση αυτόνομων οχημάτων βασίζονται κυρίως στην περιορισμένη εμπιστοσύνη που έχουν οι οδηγοί για τις σύγχρονες τεχνολογίες. Ένα άλλο πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει ελλιπής υποδομή, η οποία σε πολλά σημεία απαιτεί ορισμένες τροποποιήσεις για τα αυτόνομα αυτοκίνητα. Οι κύριοι τομείς ανησυχίας, εκτός από την έλλειψη υποδομής, έχουν να κάνουν με την πλήρη εξάρτηση των επιβατών από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, με τους κινδύνους για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο που σχετίζονται με πιθανή απομακρυσμένη παραβίαση του αυτοκινήτου και με τις απρόβλεπτες βλάβες μεμονωμένων συστημάτων, που μπορεί να οδηγήσουν σε μια σειρά από σοβαρά ατυχήματα.
Επί του παρόντος, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ερευνούν πώς να αυξήσουν το επίπεδο ασφάλειας των αυτόνομων αυτοκινήτων. Ένα βασικό ζήτημα είναι η αξιοπιστία των συστημάτων. Η ενεργητική και παθητική ασφάλεια θα πρέπει να ανέβουν επίπεδο, ώστε να μην υπάρχουν πιθανότητες ατυχήματος. Το ABS, το EBD, το ASR ή το ESP θεωρούνται ήδη βασικός εξοπλισμός των σύγχρονων αυτοκινήτων, αλλά και αυτά τα συστήματα εξελίσσονται ακόμη περισσότερο για μεγαλύτερη ασφάλεια.
Σήμερα πολλά αυτοκίνητα παραγωγής διαθέτουν επίπεδο 2 της αυτόνομης οδήγησης με αρκετά μοντέλα εξ αυτών να έχουν περάσει στο επίπεδο 3. Το επόμενο υψηλό επίπεδο αυτοματισμού, είναι το επίπεδο 4, το οποίο θα επιτρέπει την πλήρη οδήγηση χωρίς την παρέμβαση του οδηγού υπό ορισμένες συνθήκες. Οι ειδοποιήσεις και οι προειδοποιήσεις θα εμφανίζονται σε επικίνδυνες καταστάσεις, αλλά το αυτοκίνητο θα μπορεί να χειριστεί μόνο του την οδήγηση. Στο τελικό στάδιο (επίπεδο 5) τα αυτοκίνητα θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένα, ανεξάρτητα από τις συνθήκες κυκλοφορίας.