Η ΥΤΒ προωθεί στα Βαλκάνια την πανισλαμιστική στρατηγική της DIAYNET

Η ΥΤΒ προωθεί στα Βαλκάνια την πανισλαμιστική στρατηγική της DIAYNET

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Την Τετάρτη 10/7/2024 πραγματοποιήθηκε στην Άγκυρα εκδήλωση για την παρουσίαση του έργου “Περιοδικά στα Βαλκάνια: Η περιπέτεια της ισλαμικής σκέψης, 1918-2018” που υλοποιήθηκε από το Ίδρυμα Βαλκανικών Σπουδών με την υποστήριξη της Προεδρίας για τους Τούρκους στο Εξωτερικό και τις Συναφείς Κοινότητες (YTB).

Το υπό υλοποίηση έργο στοχεύει στην διερεύνηση της επίδρασης που άσκησε στην διανόηση των Βαλκανίων η ισλαμική σκέψη μέσω περιοδικών εκδόσεων , διαρκεί ήδη μία τριετία και εξετάζει τις περιόδους: 1918-1945, 1945-1990 και 1991-2018, με μελέτες προφορικής ιστορίας.

Το έργο καλύπτει περιοδικά που εμφανίζονται στην πρώην ΠΓΔΜ/ Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία, το Κοσσυφοπέδιο, τη Ρουμανία, την Ελλάδα, την Αλβανία, τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο και την Κροατία.

Ερευνητές που εργάζονται στον τομέα της σύγχρονης σκέψης και της ισλαμικής σκέψης στα Βαλκάνια αποτελούν το γενικό κοινό-στόχο αυτού του έργου.

 

Με αυτό το έργο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός σημαντικού αρχείου εκδόσεων που καλύπτουν αυτή την περίοδο στα Βαλκάνια και καταγράφουν πολιτιστικές αξίες μέσω μελετών προφορικής ιστορίας που θα πραγματοποιηθούν σε αυτό το πλαίσιο.

Μέχρι στιγμής συμμετείχαν 75 ερευνητές που αξιολόηγσαν 60 περιοδικές εκδόσεις σε 6 χώρες.

Από την Ελλάδα εξετάσθηκαν τα περιοδικά Müdafaa-i İslam, Hakyol, Muhafazakar, Yarın, Peyam-ı İslam, Görüş Muallim Mecmuası

Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι: Δρ. Yılmaz Nazif, Αναπληρωτής Υπουργού Εθνικής Παιδείας της Δημοκρατίας της Τουρκίας, ο κ. Abdullah Eren, Πρόεδρος της YTB. ο Δρ. Mehmet Görmez, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ισλαμικής Σκέψης και πρώην πρόεδρος της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της Τουρκικής Προεδρίας , η Δρ. Sevba Abdula, Πρόεδρος του Ιδρύματος Βαλκανικών Σπουδών, ο Vedat S. Ahmed, Πρόεδρος της Ανώτατης Ισλαμικής Σούρα της Βουλγαρίας, ο Δρ. Ahmet Köroğlu από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. και ο Αναπλ. Καθ. Dr. Hamdi Çilingir από το Πανεπιστήμιο Sakarya και ο καθ. Hamdi Çilingir με καταγωγή από το Διδυμότειχο.

Από τα κείμενα των ομιλητών, θα σταθούμε στην ομιλία του καθ. Δρος Mehmet Görmez ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του μνημονεύοντας την επέτειο του δράματος της Σρεμπρένιτσα, τονίζοντας: “Η μνήμη, η ταυτότητα και το ανήκειν είναι έννοιες πολύ αλληλένδετες. Οι έρευνές μας καταγράφουν τη μνήμη της βαλκανικής γεωγραφίας, με την οποία μοιραζόμασταν έναν κοινό πολιτισμό, ιστορία και πεποίθηση για αιώνες” και συνέχισε λέγοντας ότι ” οι καρδιές είναι ανοιχτές στο Ισλάμ. Το Ισλάμ έχει τέτοια δύναμη που όταν μπαίνει στις καρδιές των ανθρώπων, δίνει στους ανθρώπους τη δύναμη να μετατρέψουν τα εδάφη τους σε πατρίδα τους.

Ερμηνεύοντας τα παραπάνω, θα σταθούμε στο γεγονός ότι η DIAYNET προωθεί, ιδιαίτερα μετά το 2015 έννοιες όπως είναι η τζιχάντ και το μαρτύριο, που έχουν αποκτήσει σημαντικές αλυτρωτικές,, ρεβιζιονιστικές και ισλαμιστικές διαστάσεις προσπερνώντας θέματα θεολογικής και λατρευτικής φύσεως και δίνοντας έμφαση σε μία ατζέντα που παραπέμπει στο πολιτικό ισλάμ του παραρντογανικού καθεστώτος.

Με την εδραίωση της εξουσίας του ΑΚΡ και την αφαίρεση της κηδεμονίας του κοσμικού στρατού και τον διορισμό ενός φιλο-ΑΚΡ και ισλαμιστή διευθυντή, Μεχμέτ Γκιορμέζ τον Νοέμβριο του 2010, το Diyanet σταδιακά έγινε μηχανισμός του ΑΚΡ και ασχολήθηκε με καθημερινά πολιτικά ζητήματα για να υποστηρίξει το ΑΚΡ, μετατρέποντας τα κηρύγματα στα τζαμιά σε “ομολογία” μιας πιο ριζοσπαστικής, ισλαμιστικής, πανισλαμιστικής και τζιχαντιστικής κατανόησης.

Μέσα από την DIYANET τα κηρύγματα συμβάλλουν στη δημιουργία μύθων και την οικοδόμηση συλλογικής μνήμης, και η Diyanet ενθαρρύνει επίσης ενεργά τους ανθρώπους να θυσιάσουν τη ζωή τους για το έθνος, την πατρίδα, το κράτος, τη θρησκεία και τον Αλλάχ την τελευταία δεκαετία. Τα κηρύγματα, επίσης, για πρώτη φορά στην ιστορία της Diyanet, δηλώνουν έντονα ότι οι νέες γενιές πρέπει να μεγαλώσουν με αυτό το θρησκευτικό πνεύμα υπέρ της βίας, προωθώντας την ισλαμιστική αντίληψη του θανάτου για το έθνος, τη θρησκεία και τον Αλλάχ.

Αντί Επιλόγου

         

Σχετικά Άρθρα