Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να πρωταγωνιστεί παγκοσμίως και το 2025, με τους Έλληνες εφοπλιστές να ενισχύουν το στόλο τους μέσω στρατηγικών ναυπηγήσεων. Από τη μεταφορά ξηρών φορτίων και υγρών καυσίμων μέχρι την ανάπτυξη LNG και LPG carriers, η Ελλάδα εμφανίζεται με ισχυρό αποτύπωμα στο παγκόσμιο orderbook, επενδύοντας σε τεχνολογία και αποδοτικότητα σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Στον τομέα των ξηρών φορτίων, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπό ναυπήγηση 162 bulk carriers, αντιστοιχώντας περίπου στο 12% του παγκόσμιου orderbook. Η μεγαλύτερη κινητικότητα εντοπίζεται σε πλοία PMAX, KMAX και PPMAX, που συγκεντρώνουν το 62% των ελληνικών παραγγελιών. Παράλληλα, υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον και για τα HMAX, Supra και Ultra, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική ανανέωσης στόλων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους.

Η γενικότερη εικόνα του κλάδου παρουσιάζει το orderbook στο 11% σε όρους DWT, ενώ η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου παραμένει στα 12,4 χρόνια, γεγονός που ενισχύει τις επενδύσεις σε νεότερα και πιο αποδοτικά πλοία.
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, η Ελλάδα συνεχίζει να πρωταγωνιστεί, με 302 tankers υπό ναυπήγηση, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 24% του παγκόσμιου orderbook. Οι παραγγελίες εστιάζουν σε μεγέθη όπως Suezmax, Aframax/LR2 και VLCC, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική επένδυση σε σύγχρονα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία που θα διασφαλίσουν τη μεταφορά υγρών φορτίων τα επόμενα χρόνια. Το παγκόσμιο orderbook των tankers αγγίζει το 16,7%, με μέση ηλικία στόλου 13,7 ετών.

Οι Έλληνες εφοπλιστές ενισχύουν επίσης την παρουσία τους στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, με 126 containerships υπό ναυπήγηση, αντιστοιχώντας στο 11% του παγκόσμιου orderbook. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις κατηγορίες Feeder και Neo-Panamax, που προσφέρουν ευελιξία και μεγαλύτερη χωρητικότητα. Το παγκόσμιο orderbook containerships βρίσκεται στο 33,2%, ενώ πάνω από το 45% του παγκόσμιου στόλου είναι άνω των 16 ετών, γεγονός που ευνοεί την ανανέωση στόλων.

Η αγορά LNG παρουσιάζει αυξημένη δραστηριότητα, με 57 LNG carriers υπό ναυπήγηση στην Ελλάδα, ποσοστό 18% του παγκόσμιου orderbook. Οι περισσότερες παραγγελίες αφορούν πλοία χωρητικότητας 141k–200k CBM, την κορυφαία κατηγορία διεθνώς. Το παγκόσμιο orderbook LNG βρίσκεται στο 39%, υποδηλώνοντας μία νέα εποχή ανάπτυξης για τη μεταφορά φυσικού αερίου.

Στον κλάδο LPG, οι Έλληνες έχουν 46 παραγγελίες, ποσοστό 15% του παγκόσμιου συνόλου, κυρίως για VLGC και MGC, δείχνοντας προτίμηση σε πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας και αποδοτικότητας. Το παγκόσμιο orderbook LPG αγγίζει το 37,1%, ενώ πάνω από το ένα τέταρτο του στόλου είναι άνω των 21 ετών, ενισχύοντας την ανάγκη για νεότερα πλοία.

Τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers καταδεικνύουν ότι το 2025 αποτελεί μία από τις πιο δραστήριες χρονιές για την ελληνική ναυτιλία, με στρατηγικές επενδύσεις σε bulkers, tankers, containerships, LNG και LPG. Οι Έλληνες εφοπλιστές επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους στην ηγεσία της επόμενης γενιάς πλοίων, επενδύοντας σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών, μεγαλύτερης αποδοτικότητας και βιώσιμης λειτουργίας, διασφαλίζοντας παράλληλα τη διεθνή κυριαρχία τους στον παγκόσμιο ναυπηγικό χάρτη.




