Τι πρέπει να προσέχετε στις on-line αγορές σας για να μην πέσετε θύμα απάτης

Τι πρέπει να προσέχετε στις on-line αγορές σας για να μην πέσετε θύμα απάτης

Αν ανήκετε στην κατηγορία των πολιτών που κάνουν αγορές μέσω internet, πρέπει να προσέξετε αρκετά σημεία για να είστε ασφαλείς εσείς και ο λογαριασμός σας.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές που θα σας παρέχουν ασφάλεια εφόσον τις ακολουθήσετε πιστά:

  1. Χρησιμοποιήστε γνωστούς ιστότοπους

Στο internet όλα τα καταστήματα μπορούν να φαίνονται το ίδιο αξιόπιστα και ποιοτικά αλλά να μην είναι.

Ένας τρόπος να κρίνεις την αξιοπιστία του πωλητή είναι μέσω των σχολίων άλλων καταναλωτών, μία πρακτική που είναι ευρέως διαδεδομένη. Αν δεν υπάρχουν σχόλια τότε τσέκαρε πρώτα αν το κατάστημα έχει λογικές τιμές, αν τα προϊόντα του φαίνονται.

Προσοχή σε ορθογραφικά λάθη ή σε ιστότοπους που χρησιμοποιούν διαφορετικό domain από τα συνηθισμένα (για παράδειγμα, το .net αντί για το .com ή .gr κλπ.). Αυτό είναι από τα παλαιότερα κόλπα online απάτης.

  1. Ψάξτε για την «κλειδαριά»

Ποτέ μην αγοράζετε τίποτα online χρησιμοποιώντας την τραπεζική σας κάρτα από έναν ιστότοπο όπου δεν έχει εγκατασταθεί κρυπτογράφηση SSL (secure sockets layer) – τουλάχιστον.

Θα καταλάβετε αν ο ιστότοπος έχει πιστοποιητικό SSL εγκατεστημένο επειδή η διεύθυνση URL για τον ιστότοπο θα ξεκινά με HTTPS – αντί για HTTP.

Ακόμη, ψάξε για το εικονίδιο με κλειδωμένο λουκέτο, που βρίσκεται συνήθως στα αριστερά της διεύθυνσης URL στη γραμμή διευθύνσεων ή στη γραμμή κατάστασης κάτω από το παράθυρο -ανάλογα με τον browser που χρησιμοποιείτε.

Το HTTPS είναι αρκετά συνηθισμένο ακόμα και σε μη εμπορικούς ιστότοπους και με αυτόν τον τρόπο το Google Chrome επισημαίνει οποιαδήποτε σελίδα χωρίς το πρόσθετο S ως «μη ασφαλή”.

  1. Μην κάνετε oversharing πληροφοριών

ΚΑΝΕΙΣ online έμπορος δε θα σας ζητήσει για παράδειγμα τον αριθμό PIN της κάρτας σας για να ολοκληρώσει τη διαδικασία πληρωμής.

Μπορείτε ακόμη να επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε, όπου παρέχεται η δυνατότητα, μια προπληρωμένη κάρτα, η οποία είναι από τους ασφαλέστερους τρόπους για να πραγματοποιείτε online αγορές.

  1. Να ελέγχετε συχνά τις κινήσεις του λογαριασμού σας

Αναζητήστε τυχόν περίεργες χρεώσεις και εάν δείτε κάτι ύποπτο επικοινωνήστε άμεσα με την τράπεζα ή τον εκδότη της κάρτας σας.

  1. Ενισχύστε την άμυνα του υπολογιστή σας και βεβαιωθείτε ότι είναι κατάλληλα προστατευμένος από κακόβουλο λογισμικό (malware) με τακτικές ενημερώσεις του προγράμματος antivirus.
  2. Προσοχή στα δημόσια ή ελεύθερα Wi-Fi hotspots

Αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε αγορά μέσα από ένα δημόσιο Wi-Fi hotspot βεβαιωθείτε   ότι είναι ένα γνωστό ιδιωτικό σημείο πρόσβασης π.χ. κάποιου καταστήματος κλπ.

  1. Αποφύγετε τις αγορές από ξένο υπολογιστή ή σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους

Αποφύγετε να περνάτε  στοιχεία των καρτών σας σε sites ενώ βρίσκεστε σε δημόσια θέα. Εκτός από την online υποκλοπή υπάρχει πάντα και η παραδοσιακή offline υποκλοπή στοιχείων.

  1. Δημιουργήστε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης  

Ποτέ μη χρησιμοποιείτε εύκολους κωδικούς όπως τα γενέθλιά σας ή 123456 και προσπαθήστε επίσης να τους αλλάζετε συχνά.

Επίσης, αποφύγετε να χρησιμοποιείτε το ίδιο password σε όσους ιστοτόπους επισκέπτεστε.

  1. Σκεφθείτε “Mobile”

Εάν η υπηρεσία από όπου θέλετε να αγοράσετε online έχει δικό της app, δεν έχετε λόγο να μην το προτιμήσετε. Έτσι, γλυτώνετε την επίσκεψη και στο κατάστημα και στο website.

10.Ελέγξτε την τιμή του προϊόντος    

Καλό θα ήταν να κάνετε ενδελεχή έλεγχο τιμών πριν αποφασίσετε ενώ εκτός από την αρχική τιμή θα πρέπει να ερευνάτε αν υπάρχουν δασμοί (π.χ. σε αγορά από τις ΗΠΑ) και πόσα είναι τα έξοδα μεταφοράς.

  1. Δείτε τις προδιαγραφές του προϊόντος

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσετε στις προδιαγραφές του προϊόντος, να είναι αυθεντικά.

  1. Μάθετε τα δικαιώματά σας

Ένα βασικό δικαίωμα που θα πρέπει να γνωρίζετε όταν κάνετε αγορές online είναι ότι μπορείτε να επιστρέψετε το προϊόν και να πάρετε τα χρήματά σας πίσω. Βασική προϋπόθεση είναι να επικοινωνήσετε με το ηλεκτρονικό κατάστημα εντός 14 ημερών.

Αυτό ισχύει από τον Ιούνιο του 2014 (Οδηγία 2011/83/ΕΕ) και για όλους τους πολίτες της ΕΕ. Να θυμάστε ότι αυτό μπορεί να γίνει χωρίς αιτιολόγηση, δηλώνοντας απλά την επιθυμία σας να επιστραφεί το προϊόν. Εξαιρούνται τα εισιτήρια (π.χ. για μία συναυλία), αναλώσιμα, ψηφιακό περιεχόμενο (επειδή μπορεί να αντιγραφεί) και εξατομικευμένα προϊόντα (ειδικές παραγγελίες). Εξαιρούνται επίσης εμπορεύματα με σύντομα ημερομηνία λήξης και σφραγισμένα εμπορεύματα που δεν είναι κατάλληλα προς επιστροφή για λόγους υγιεινής.

Αν αντιμετωπίσετε οποιοδήποτε πρόβλημα μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποια ένωση καταναλωτών, ενώ η αγορά είναι ευρωπαϊκή στο Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτών (ECC Net). Τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών (π.χ. ΕΚΠΟΙΖΩ στην Αθήνα) θα σας προσφέρουν συμβουλές για να αποφύγετε τις παγίδες των αγορών αλλά και στήριξη στην περίπτωση που έχετε προβλήματα, όπως μία πιθανή διένεξη με τον πωλητή.

Σχετικά Άρθρα