Κίνητρα στην χρήση- Οφέλη σε Υγεία -Ηχορύπανση-Κυκλοφοριακό
Τι έρχεται στην ασφάλεια οχημάτων μετά από την σαφή προτεραιότητα που δίνει στην χρήση ποδηλάτου η ΕΕ; Το ερώτημα αυτό καλούνται να απαντήσουν οι στρατηγικοί σχεδιασμοί και οι προβλέψεις των ασφαλιστικών επιτελείων. Ήδη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει την ενίσχυση της ποδηλασίας και της πορείας προς την πράσινη μετάβαση της ΕΕ μέσω της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων και θέσεων στάθμευσης γι΄αυτά. Επιδιώκεται η καθιέρωσή του ως Μέσο Μεταφοράς και αναδεικνύονται τα πολλαπλά οφέλη του.
Εγκρίθηκε σχετικό ψήφισμα για την ανάπτυξη στρατηγικής της ΕΕ στην χρήση ποδηλάτου από του πολίτες και την αναγνώριση της ποδηλασίας ως ολοκληρωμένου τρόπου μεταφοράς.
Υπογραμμίζει τα οφέλη που θα μπορούσε να αποφέρει η ποδηλασία στην πράσινη μετάβαση της ΕΕ: βελτίωση της υγείας, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και ηχορύπανση, βελτίωση της ποιότητας του αέρα και οικονομική ανάπτυξη.
Οι ευρωβουλευτές καλούν την Επιτροπή να αναπτύξει μια ευρωπαϊκή στρατηγική για την ποδηλασία με στόχο τον διπλασιασμό του αριθμού των χιλιομέτρων που διανύονται με ποδήλατο στην Ευρώπη έως το 2030.
Η ποδηλασία να γίνει κομμάτι των πολεοδομικών σχεδίων
Η έλλειψη ασφαλούς στάθμευσης και ειδικών ποδηλατοδρόμων, αλλά και τα ανεπαρκή μέτρα για την πρόληψη της κλοπής, είναι μερικά από τα εμπόδια που εμποδίζουν την ανάπτυξη της ποδηλασίας στις πόλεις, υπογραμμίζει το ΕΚ. Για την βελτίωση της κατάστασης προτείνει να γίνουν πιο οικονομικά προσιτά τα ηλεκτρονικά ποδήλατα, περισσότερα προγράμματα ποδηλάτων κοινής χρήσης, και οι περιφερειακές και τοπικές αρχές να ενσωματώσουν στα σχέδια αστικής κινητικότητας την ποδηλασία. Περισσότερες συνέργειες με άλλους τρόπους μεταφοράς, όπως περισσότερες θέσεις για ποδήλατα σε τρένα ή πιο ασφαλείς χώροι στάθμευσης σε σταθμούς, θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην αύξηση του αριθμού των ποδηλατών.
Περισσότερη στήριξη
Οι ευρωβουλευτές ενθαρρύνουν τις κυβερνήσεις και τις τοπικές αρχές της ΕΕ να επενδύσουν σημαντικά περισσότερα χρήματα στην κατασκευή σαφώς ορισμένων, αποκλειστικής χρήσης ποδηλατοδρόμων, αλλά και να μειώσουν τους συντελεστές ΦΠΑ για την προμήθεια, ενοικίαση και επισκευή ποδηλάτων – ηλεκτρονικών και συμβατικών. Καλούν την Επιτροπή και τις κυβερνήσεις της ΕΕ να στηρίξουν την παραγωγή ποδηλάτων και εξαρτημάτων «made in Europe», ενθαρρύνοντας την ευρωπαϊκή παραγωγή.
Το ΕΚ καλεί επίσης την Επιτροπή να ορίσει το 2024 ως Ευρωπαϊκό Έτος Ποδηλασίας.
Δηλώσεις
Η εισηγήτρια του ΕΚ και πρόεδρος της επιτροπής Μεταφορών Karima Delli (Πράσινοι, Γαλλία) δήλωσε: «Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κάνει ένα ιστορικό πρώτο βήμα για την απελευθέρωση του δυναμικού της ποδηλασίας στην Ευρώπη, που θα επιφέρει οφέλη για την υγεία, το κλίμα και την απασχόληση. Το ποδηλατικό οικοσύστημα αντιπροσωπεύει ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας στην Ευρώπη και έχει τη δυνατότητα να φτάσει τα δύο εκατομμύρια έως το 2030. Θέλουμε μια ειδική ευρωπαϊκή στρατηγική και να αναγνωριστεί ο κλάδος της ποδηλασίας ως βασικός εταίρος στην ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική. Όλοι στην Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να μετακινηθούν με ποδήλατο ‘made in Europe’.»