Συνέντευξη Α/ΓΕΑ: για πρώτη φορά η Γιορτή της Αεροπορίας στην Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη Α/ΓΕΑ: για πρώτη φορά η Γιορτή της Αεροπορίας στην Θεσσαλονίκη

Πρώτα ότι είμαι ιπτάμενος, οι βαθμοί δεν λένε τίποτα. Εμείς μπαίνουμε στη Σχολή για να πετάξουμε αεροπλάνο». Με τα συγκεκριμένα λόγια ο αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, Α/ΓΕΑ της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, μιας από τις κορυφαίες αεροπορίες στον κόσμο όπως μαρτυρούν οι επιδόσεις των στελεχών της σε πολλαπλές πολυεθνικές ασκήσεις, περιέγραψε την φιλοσοφία των πιλότων της ΠΑ της Ελλάδας. «Θα είμαστε σίγουρα πρωτοπόροι στην περιοχή με το F-35, σημασία έχει πως το πετάμε το αεροπλάνο. Το αεροπλάνο ποτέ δεν μπορεί να το γνωρίζει ένα αντίπαλος γιατί δεν ξέρει ποιος είναι μέσα. Πάντα είναι ο άνθρωπος. Στην εποχή αυτή που ζούμε και με το ΑΙ που έρχεται είναι πολύ δύσκολο να αντικαταστήσεις τον άνθρωπο. Στην τελική όλα αυτά άνθρωπος τα φτιάχνει» σημείωσε με έμφαση στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ “Πρακτορείο 104.9FM” o Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

«Εμείς στην Ελλάδα έχουμε μια πολύ μεγάλη αεροπορική ιστορία. Αν αναλογιστεί κανείς πως το 1903 πέταξαν για πρώτη φορά οι αδελφοί Ράιτ και στην Ελλάδα το 1911 είχαμε Πολεμική Αεροπορία και μάλιστα στην δεύτερη πτήση πέταξε και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Έχουμε μια μακρά ιστορία. Πολεμήσαμε, και στο πλευρό των συμμάχων στη Βόρεια Αφρική. Έχουμε ένα επετειακό αεροσκάφος, το Spitfire MJ755 το οποίο αναγεννήθηκε στη Βρετανία και πετάει στην Ελλάδα και όχι μόνο αποκλειστικά με την βοήθεια του Ιδρύματος “Ίκαρος” και αυτή τη στιγμή έχω ζητήσει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προκειμένου το Harvard, το οποίο είναι ήδη στη Βρετανία, να πετάξει στην 28η Οκτωβρίου πάνω από την Θεσσαλονίκη», ανακοίνωσε για την επερχόμενη εθνική επέτειο αλλά και τους εορτασμούς στη Θεσσαλονίκη το πρώτο Γεράκι της ΠΑ.

Η Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο 

Ο Α/ΓΕΑ ανακοίνωσε και σημαντικά νέα για την Θεσσαλονίκη που θα είναι η καρδιά των εορτασμών της ΠΑ, την εορτή του Αρχαγγέλου. «Η γιορτή της Αεροπορίας, η γιορτή των Αρχαγγέλων φέτος, ένα μεγάλο κομμάτι της, το μεγαλύτερο ίσως, θα λάβει χώρα στη Θεσσαλονίκη. Θα έχουμε αεροπορικό σόου στην παραλία της Θεσσαλονίκης καθώς στις 10 Νοεμβρίου, ημέρα Κυριακή. Θα έχουμε στην πτήση των επετειακών αεροσκαφών, πτήση του “Ζεύς”, του “Δαίδαλος” όπως και όλων των μαχητικών ενώ θα έχουμε και μερικά highlight ενώ θα κάνουμε και μια καλλιτεχνική εκδήλωση στην οποία θα καλέσουμε τον κόσμο που ελπίζουμε πως θα μας τιμήσει και θα ευχαριστηθεί μαζί μας, θα γιορτάσει μαζί μας. Θα είναι μια μεγάλη ημέρα και για εμένα είναι μια ιδιαίτερη στιγμή, είναι μια προσπάθεια που έχει αγκαλιάσει και ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης, οπότε προχωράμε. Ταυτόχρονα σκοπεύουμε να κάνουμε πράγματα και στον χώρο της ΔΕΘ, καθώς θα σκοπεύουμε να τοποθετήσουμε τέσσερις εξομοιωτές όπου θα έχουν την ευκαιρία νέοι και όχι μόνο να έρθουν και να πετάξουν με το F-16», αποκάλυψε ο Α/ΓΕΑ που μετέφερε και τις εντυπώσεις του από την παρουσία του κόσμου σε Διεθνείς Εκθέσεις της Θεσσαλονίκης. «Όταν τελειώνει η ΔΕΘ τα στελέχη φέρνουν πίσω ότι υπήρχε μια πάρα πολύ καλή επικοινωνία, ειδικά με τα νέα παιδιά, επιστρέφουν πραγματικά ενθουσιασμένοι όλοι και πάντα με ανεβασμένο το ηθικό και λένε ότι το μέλλον είναι μπροστά», σχολίασε ο Α/ΓΕΑ.

Τα προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας 

 

«Όλα τα προγράμματα προχωράνε με ρεαλισμό και με ορθολογισμό, βαδίζουμε δηλαδή με σωστά βήματα ώστε να ετοιμάσουμε την αεροπορία του Μέλλοντος. Και επειδή η ιστορία μας εμπνέει και το μέλλον μας ανήκει, θέλουμε να κάνουμε μια αεροπορία με σύγχρονα μαχητικά, με αεροσκάφη Viper, με αεροσκάφη Rafale, που μέχρι τα τέλη του χρόνου θα παραλάβουμε τα τελευταία έξι και θα συμπληρώσουμε τα 24, αλλά και βέβαια με τα 20 F-35 από τα οποία τα πρώτα οκτώ θα έρθουνε το 2030. Θα τα έχουμε παραλάβει το 2028 στις ΗΠΑ όπου εκεί θα εκπαιδευτούν και οι πρώτοι 16 Έλληνες Ιπτάμενοι αλλά κα οι τεχνικοί ώστε να έρθουν το 2030 στην Ελλάδα. Και μετά θα προχωρήσουμε στο option ακόμη 20 αεροσκαφών όπως το είπε και ο κ. υπουργός, να έχουμε 40 δηλαδή F-35», περιέγραψε ο Α/ΓΕΑ της Ελλάδας.

Ειδικότερα σε ότι αφορά το κάθε πρόγραμμα ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας σημείωσε: «τα F-16 Viper πάμε καλά, η ΕΑΒ αποδίδει τα Viper στο χρόνο της, και σύντομα θα καλύψει το κενό που έχει προκύψει το οποίο είναι μικρό. Εκτιμώ δηλαδή ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα είμαστε τελείως back in track. Σχεδόν δύο μοίρες είναι έτοιμες και προχωράμε. Η εντύπωση για το Viper είναι φανταστική. Έχω πετάξει με το αεροσκάφος και επειδή έχω ιστορία με τα F-16, έχω πετάξει σχεδόν με όλα τα Block, το αεροπλάνο πραγματικά, σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά, το ραντάρ αλλά και στις πληροφορίες που δίνει στον Ιπτάμενο, μέσα από τις πληροφορίες που διαθέτει, είναι κάτι μοναδικό. Ένα άλλο “εργαλείο”, δυνατό εργαλείο. Το δε Block 50 -είναι και αυτό που πετάω- είναι αυτό που θα αναβαθμιστεί σε Viper. Εντός του Σεπτεμβρίου περιμένουμε από τους Αμερικανούς την πρότασή τους, θα την επεξεργαστούμε και θα την προχωρήσουμε», είπε. ο Α/ΓΕΑ.

Ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης επιβεβαίωσε ερωτηθείς πως οι παγκόσμιες εξελίξεις επηρεάζουν όλες τις ΕΔ. «Όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, ειδικά ο πόλεμος στην Ουκρανία, έχει οδηγήσει την αμυντική βιομηχανία στο να έχει τιμές δυσθεώρητες πλέον. Έχουμε αυξήσεις σε όλα τα ανταλακτικά παγκοσμίως της τάξης του 17% ετησίως, που είναι ένα πολύ μεγάλο νούμερο. Επίσης αυτό που κάνουν όλες οι Αεροπορίες και θα πω π.χ για το F-35, επειδή υπηρέτησα και στις ΗΠΑ, οι Αμερικανοί κάνουν το μισό πρόγραμμα πτήσεως στους εξομοιωτές. Εξομοιωτές οι οποίοι είναι υπερσύγχρονοι -εμείς θα πάρουμε τέσσερις- γιατί πραγματικά το αεροσκάφος έχει ένα κόστος συντήρησης ακριβό. Δεν είναι πάρα πολύ ακριβό, αλλά πραγματικά θέλει έναν εξορθολογισμό σε ότι αφορά την εκμετάλευσή του», ανέφερε.

«Το ελληνικό F-35 θα έχει επάνω ότι καινούργιο υπάρχει» 

Σε ότι αφορά τώρα την έκδοση του μαχητικού που θα αποκτήσει η Ελλάδα, ο Α/ΓΕΑ σχολίασε απαντώντας για το εάν η ΠΑ θα παραλάβει την έκδοση Block 4/ TR3: «εκεί φαίνεται πως πάμε, έχουνε επιλύσει κάποια θέματα που είχανε, είναι θέμα software περισσότερο, και όπως άκουσα πάμε σε αυτόν τον τύπο. Το ελληνικό F-35 θα έχει επάνω ότι καινούργιο υπάρχει. Όποιος έχει πάρει προηγούμενη version μπορεί βέβαια να την αναβαθμίσει αλλά αυτό θα κοστίσει. Εμείς θα πάρουμε αυτό που έχουμε πληρώσει. Όταν είναι την κατάλληλη εποχή έτοιμο, το 2028, αυτό θα πάρουμε. Και θα είναι το πιο σύγχρονο. Προτιμώ τα δοκιμασμένα προϊόντα…», σημείωσε.

Αναφερόμενος στα όπλα που θα φέρουν τα μαχητικά, ο Α/ΓΕΑ μίλησε για την ανάγκη ύπαρξης ενός ορθού σχεδιασμού. «Αρχικά να πούμε πως όπλα (σ.σ και για τα ελληνικά F-35) υπάρχουν. Όπλα για να καλύψουν ακόμη και το F-35 αυτή τη στιγμή στο οπλοστάσιό μας υπάρχουν. Το δε F-35 που θα πάρουμε θα μπορεί να φέρει και τον πύραυλο Meteor, αυτό έχει συμφωνηθεί. Από εκεί και ύστερα και εμείς δεν πληρώνουμε τίποτα για αυτή τη δυνατότητα. Υπάρχει λοιπόν σχεδιασμός για όπλα, περιμένουμε να δούμε λίγο τον χρόνο, τα χρήματα, που έχουνε δεσμευτεί», εξήγησε η Α/ΓΕΑ. Σε ότι αφορά τις δυνατότητες αγορών ο κ. Γρηγοριάδης εξήγησε: «μας έχουν δώσει (σ.σ την άδεια απόκτησης) για πολλά όπλα. Δεν είναι μόνο ο AMRAAAM – όπου εμείς ζητάμε να πάρουμε τον AMRAAAM AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile στην έκδοση 120D, που εκτιμώ πως θα αποδεσμευτεί του χρόνου, είναι πως μας έχουν ήδη αποδεσμεύσει το AGM-158 JASSM, που είναι ένα όπλο με εμβέλεια 1000χλμ, κάτι που ζητούσαμε πολλά χρόνια, και η αποδέσμευσή του από τους Αμερικανούς δείχνει και το επίπεδο που έχουμε πλέον. Όλα αυτά, και τα Harpoon, είναι μέσα στο πλάνο. Θα πάρουμε βέβαια και τα Rampage αλλά και τα SPICE του χρόνου», τόνισε ο Α/ΓΕΑ.

Ο Α/ΓΕΑ σημείωσε ερωτηθείς για το εάν τα ελληνικά F-35 θα διαθέτουν ειδικά για την ΠΑ συστήματα πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, τόνισε όμως πως συστήματα που έχουν τοποθετήσει ειδικά για τα δικά τους F-35 οι Ισραηλινοί εάν η Ελλάδα το ζητήσει είναι στην σπάνια θέση να της εγκρίνεται η απόκτησή του: «αυτό που έχουν οι Ισραηλινοί, το δίνουν σε εμάς…», σημείωσε με έμφαση ο Αρχηγός της ΠΑ της Ελλάδας.

Νέα όπλα και νέες τεχνολογίες καινοτόμες 

Σε ότι αφορά την απόκτηση νέων συστημάτων αυτοπροστασίας στα έως και 120+ ελληνικά Viper εφόσον ολοκληρωθεί και ένα νέο πρόγραμμα, ο Α/ΓΕΑ απάντησε: «θα έχουν. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις προτάσεις, απλά το κόστος είναι πάρα πολύ μεγάλο γιατί (σ.σ κάθε ένα από τα προσφερόμενα συστήματα) κατασκευάζεται τώρα. Επειδή όμως το έχω συζητήσει με εταιρίες, εμείς θα πάρουμε σαν second users, χαμηλότερη τιμή. Δεν θα αναπτυχθεί δηλαδή για εμάς, αναπτύσσεται για τους Αμερικανούς. Εάν αποφασίσουμε -γιατί τα αξιολογούμε αυτά τα τρια συστήματα- (σ.σ θα τα πάρουμε) με τον προγραμματισμό του συστήματος. Τότε η τιμή θα είναι πραγματικά χαμηλότερη και τότε θα προχωρήσουμε. Θέλουμε να μπορούμε να παρεμβαίνουμε εμείς. Θα πάρουμε το licence από τους Αμερικανούς και από εκεί και πέρα (σ.σ αποφασίζουμε). Δεν θα είναι κάτι που θα φτιαχτεί ειδικά για εμάς. Θα πάρουμε ένα σύστημα που θα είναι δοκιμασμένο και θα το προγραμματίζουμε εμείς, κάτι που είναι η διαφορά. Μπορεί να το έχουν όλοι αυτό το σύστημα αλλά σημασία έχει οι παρεμβολές που θα βάλεις μέσα στο πρόγραμμα, που θα τις προγραμματίσεις εσύ, οι οποίες θα είναι δικές σου, θα έχεις τη δική σου βιβλιοθήκη. Οπότε αυτό ζητούμε», εξήγησε ο Α/ΓΕΑ.

Ο Α/ΓΕΑ ερωτηθείς απάντησε και για αγορές έξυπνων συστημάτων όπως συστήματα ενεργών παρεμβολών που πλέον γίνονται μέρος του σύγχρονου αεροπορικού πολέμου (σ.σ active decoys). «Υπάρχει στο πλάνο. Κοιτάζουμε τι υπάρχει στην αγορά και μέσω μιας μελέτης η οποία μπορεί να είναι και διακλαδική -γιατί δεν είμαστε μόνοι μας- θα προχωρήσουμε σε ανάλογες ενέργειες». Σε ότι αφορά δε τη συνεργασία της ΠΑ με το ΕΛΚΑΚ ο Α/ΓΕΑ «εμείς έχουμε καταθέσει προτάσεις τις οποίες είχαμε ώριμες, που περιλαμβάνουν όλα αυτά. Από παρεμβολείς -μπορεί να είναι και GPS Jammers- μέχρι τα drone». Ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης ερωτηθείς δε στο πλαίσιο της προσπάθειας για την εξέλιξη ελληνικών Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων εάν θα υπάρχει στο μέλλον η δυνατότητα συνεργασίας τέτοιων “made in Greece” drone με τα ελληνικά F-35 απάντησε πως μια εταιρία κατασκευής μαχητικών θα κάνει «ότι της ζητήσεις» αρκεί να συμφωνηθεί η τιμή ενός αιτήματος: «Όλα αυτά τα βλέπουμε», σημείωσε.

Ο στόλος των Rafale 

«Σε ότι αφορά τα Rafale, έχουμε 18, εντός του Σεπτεμβρίου έρχονται άλλα δύο και μέχρι τέλος του χρόνου αναμένουμε τα υπόλοιπα τέσσερα. Τα αεροπλάνα είναι πλήρως επιχειρησιακά, εκτελούν ήδη ετοιμότητες, εθνικές και νατοϊκές και είναι στο επίπεδο που πρέπει να είναι αυτή τη στιγμή για να αναλάβουν επιχειρήσεις. Στο wishlist είναι και άλλα έξι», ανέφερε ο Α/ΓΕΑ που ερωτηθείς για το εάν σε ενδεχόμενη απόκτηση άλλων έξι τα επιπλέον αεροσκάφη θα είναι της έκδοσης F4, εξήγησε πως το εάν ενδεχόμενα επιπλέον τεμάχια θα είναι κάτι παραπάνω» θα εξεταστεί. «Όλα είναι θέμα χρημάτων. Αν π.χ είναι να πρέπει να αγοράσουμε νέες συσκευές ελέγχου κ.ο.κ (σ.σ εφόσον αποκτηθούν έκδοσης F4 επιπλέον αεροσκάφη), να φτιάξουμε καινούργια συνεργεία κ.τ.λ, εκεί αυτό πρέπει να το δούμε», ανάφερε ο Έλληνας Α/ΓΕΑ. Το ζήτημα είναι να δούμε την ισορροπία (σ.σ κόστους/απόδοσης) πως πάει. Σίγουρα μας ενδιαφέρει ένα αεροπλάνο που μπορεί να κάνει την ίδια ακριβώς δουλειά, μπορεί να έχει και μερικές επιπλέον δυνατότητες που μπορεί να τις χρησιμοποιήσουμε ή στο μέλλον να μπορούμε να αναβαθμίσουμε τα παλαιότερα σε αυτό το επίπεδο, το συζητάμε με την εταρία», εξήγησε ο Α/ΓΕΑ.

Σε ότι αφορά την αγορά αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης εξήγησε πως μια τέτοια δυνατότητα ήταν πάντα στα “θέλω” της ΠΑ και αυτή τη στιγμή το αίτημα του ΓΕΑ είναι τέσσερα Boeing KC-135 Stratotanker από αυτά που αποδεσμεύσουν οι ΗΠΑ το 2025 με μια διαδικασία hot transfer, απευθείας δηλαδή μεταφορά σε πλήρη επιχειρησιακή κατάσταση στην ελληνική ΠΑ, «δεν θέλω να πάνε στην έρημο καθόλου…» σημείωσε ο Αρχηγός ΓΕΑ. «Τώρα στείλαμε αεροσκάφη στην Ινδία, κάναμε ανεφοδιασμό στον αέρα, εάν είχαμε αεροσκάφη tanker, θα πηγαίναμε έτσι», σχολίασε.

Σε ότι αφορά τους Ιπταμένους και τον Ίκαρο της επόμενης γενιάς ο Α/ΓΕΑ εξήγησε πως η εποχή δεν φέρνει αλλαγές. «Δεν αλλάζει κάτι, η εποχή δεν αλλάζει αυτό που θέλουμε πέρα από το να είσαι κοντά στην τεχνολογία. Εμείς θέλουμε, να έχει ιδανικά, να το αγαπάει, να το θέλει πάρα πολύ (σ.σ το να είναι Ίκαρος), να το βάζει πάνω από όλα. Δεν είναι η δουλεία εύκολη. Σε αυτή τη δουλειά πρέπει να το θέλεις, να το αγαπάς πάρα πολύ και να κοιτάς μπροστά, το μέλλον και τους συναδέλφους σου. Δεν μπορεί να είμαστε έξω ως συνάδελφοι, όπως έξω βλέπουμε απομονωμένοι με τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας: εμείς θα πολεμήσουμε ο ένας δίπλα στο πλευρό του άλλου, δίπλα στο φτερό του άλλου. ‘Αρα πρέπει να έχουμε εξαιρετικές σχέσεις, να γνωρίζουμε το αεροπλάνο μας καλά, και να το αγαπάμε. Και είναι και σίγουρο πως όποιος γνωρίζει το αεροπλάνο καλά, δεν πρόκειται να έχει και ατύχημα. Το αεροπλάνο πρέπει να το σέβεσαι και να το αγαπάς. Και αυτό στο δίνει πίσω…».

Και νέα ιστορικά αεροσκάφη στη “ζωή” 

Σε ότι αφορά τις αναγεννήσεις των ιστορικών αεροσκαφών που εκτελεί και φροντίζει το Ίδρυμα “ΙΚΑΡΟΣ” σε συνεργασία με την ΠΑ, ο Α/ΓΕΑ αποκάλυψε πως μετά από αίτημα του Ιδρύματος «ενδέχεται εφόσον βρεθεί τεμάχιο, να ανακατασκευαστεί και να αξιοποηιηθεί και ένα ακόμη ιστορικό «το οποίο η πρόθεση είναι να φτάσει να τροχοδρομεί γιατί είναι πολύ δύσκολο να βρεις ανταλλάκτικα για να πετάξει» όπως εξήγησε ο Α/ΓΕΑ. Σε ότι αφορά δε την θρυλική Dakota «Ποσειδώνας» που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, ο Α/ΓΕΑ διαβεβαίωσε πως το ιστορικό αεροσκάφος «…θα πετάξει». Προχωρόντας μάλιστα στο ζήτημα των ιστορικών αεροσκαφών της ΠΑ ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης αναφέρθηκε και σε ιστορικά τζετ αεροσκάφη που έχουν αποσυρθεί.

«Είναι το Α-7 το οποίο είναι στον ‘Αραξο που παίρνει μπροστά… Έχουμε και ένα RF-84 που βρίσκεται σε ένα καταφύγιο στη Λάρισα -φυσικά όταν αποσυρθούν τα F-4 δεν το συζητώ- και θα δούμε τι άλλο μπορούμε (σ.σ από τύπους αεροσκαφών που έχουν αποσυρθεί) ώστε να υπάρχει στη Λάρισα ένα σμήνος πάλι ιστορικών αεροσκαφών 2ης Γενιάς το οποίο θα αφορά αεροσκάφη τα οποία θα μπορούν να εκκινούν και τα οποία θα τα παρουσιάζουμε π.χ σε κάποια εορτή, επέτειο κ.ο.κ. Αυτά είναι μέσα στα πλάνα μας», ανέφερε ο Α/ΓΕΑ που εξήγησε πως τέτοια αεροσκάφη δεν θα είναι εφικτό να πετάνε αφού δεν είναι εφικτό να έχουν πιστοποιημένα συστήματα εκτίναξης (σ.σ πυροτεχνικά και καταπέλτες) αφού έχει λήξει η ζωή τους και δεν είναι σε παραγωγή πλέον. «Χωρίς εκτινασσόμενο κάθισμα και εκτινασσόμενη καλύπτρα δεν μπορεί να πετάξει ένα τέτοιο αεροσκάφος», εξήγησε ο Α/ΓΕΑ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Related Articles