Γ. Οικονόμου: Άμεση αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας μέσω τεχνολογίας και ορθολογικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού

Γ. Οικονόμου: Άμεση αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας μέσω τεχνολογίας και ορθολογικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού

Σημεία συνέντευξης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κ. Γιάννη Οικονόμου στο ΣΚΑΪ Radio και τον δημοσιογράφο, Άρη Πορτοσάλτε 

Για την αστυνομική φύλαξη Κασσελάκη

Το γιατί την απαρνήθηκε δεν μπορώ να το εξηγήσω, να το ερμηνεύσω, ωστόσο την απαρνήθηκε με τη δημόσια τοποθέτησή του. Ο κ. Κασσελάκης, μία μέρα πριν από την κατάθεση υποψηφιότητας, διατύπωσε το αίτημα να τύχει προστασίας εξαιτίας πολύ συγκεκριμένων λόγων για αυτόν και για πρόσωπο του περιβάλλοντός του. Διαβιβάστηκε το αίτημα στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και δρομολογήθηκε, όπως συνήθως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Από εκεί και πέρα, για τους δικούς του λόγους, μετά την εξέλιξη που είχαν τα πράγματα με δημόσια τοποθέτησή του είπε ότι δεν θέλει αυτήν την προστασία πια και εξελίχθηκαν τα γεγονότα όπως εξελίχθηκαν.

Για τις τροχονομικές πραβάσεις στην Παραλιακή

Είχαμε δύο πολύ επιτυχημένες επιχειρήσεις στην παραλιακή  σε αυτό το ακατανόητο, το αυτοκτονικό γεγονός, το να πηγαίνουν άνθρωποι και νέα παιδιά και να κάνουν κόντρες και να βάζουν τη ζωή τους σε κίνδυνο και τη ζωή των περαστικών, να δημιουργούν την ηχορύπανση που δημιουργούσαν. Η Ελληνική Αστυνομία έκανε εκτεταμένους ελέγχους, έκανε αρκετές συλλήψεις, βεβαίωσε παραβάσεις και θέλω να πω ότι αυτού του είδους οι κινήσεις, με το σχεδιασμό τον σωστό που απαιτούν, θα είναι κινήσεις που θα επαναλαμβάνονται μέχρι να εμπεδώσουν όλοι ότι πλέον δεν είναι πράγματα αυτά με τα οποία μπορούμε να παίζουμε. Ό,τι απαγορεύεται, απαγορεύεται. Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε ορισμένους να θεωρούν ότι ένας δημόσιος δρόμος ευρείας κυκλοφορίας, που έχει δικαίωμα ο καθένας οποιαδήποτε ώρα της ημέρας να κινείται, να μετατρέπεται σε πίστα αγωνιστικών δραστηριοτήτων και βεβαίως με τη συνεπακόλουθη ηχορύπανση που και αυτή είναι τραγική. Όπως επίσης τραγική είναι και η ηχορύπανση που προκαλούν οι διάφοροι που κυκλοφορούν σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας -και σε άλλους δήμους και στην επαρχία- και θεωρούν ότι τη μουσική δεν πρέπει να την απολαμβάνουν οι ίδιοι, αλλά πρέπει να την απολαμβάνει το σύνολο της γειτονιάς και των ανθρώπων που παίρνουν από εκεί. Υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα με μία σειρά από παραβάσεις, τροχαίες παραβάσεις, να το πω έτσι, που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε δραστικά και ουσιαστικά όχι μόνο για την ασφάλεια και την προστασία αλλά και για την ποιότητα ζωής των πολιτών.

 

Θα απαγορευτούν με κινήσεις όπως αυτές που κάναμε χθες και προχθές, που θα σχεδιάζουμε σωστά για να αποδίδουν αποτελέσματα. Θα παρεμβαίνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, όπου αισθανόμαστε ότι κάποιοι το «χάνουν» και νομίζουν ότι, “εντάξει έγινε ένας έλεγχος τελείωσε τις πέρασε της Αστυνομίας”. Η αστυνομία, η Τροχαία, θα παρεμβαίνει, θα εφαρμόζονται οι ποινές που επιβάλλονται και δεν σας κρύβω ότι θα εξετάσουμε ενδεχομένως και για αυτό και για ένα άλλο πλέγμα τροχαίων παραβάσεων, ενδεχομένως και αυστηρότερες ποινές. Δηλαδή ότι θα πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να κατάσχονται και να κατάσχονται τελεία παύλα τα αυτοκίνητα, οι μηχανές, που χρησιμοποιεί κάποιος, κυρίως αν είναι υπότροπος.

Για τη χρήση της τεχνολογίας στην οδική ασφάλεια

Επίσης ένα μεγάλο στοίχημα που έχουμε να αναπτύξουμε τα επόμενα χρόνια είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας και των ψηφιακών δυνατοτήτων, όχι μόνο στην καταγραφή των παραβάσεων και στο αρχείο, αλλά γενικότερα η αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη συνδρομή του έργου της Αστυνομίας σε ό,τι έχει να κάνει με την οδική ασφάλεια και τις τροχαίες παραβάσεις. Ένα τεράστιο κεφάλαιο, θα πούμε και σήμερα δύο πράγματα, για την έχουμε τη δυνατότητα κατά τη διάρκεια του επόμενου διαστήματος να ξετυλίξουμε πιο συγκεκριμένες πρωτοβουλίες σε αυτό.

Για τις ποινές στις τροχονομικές παραβάσεις

Πρέπει να εμπεδώσουμε όλοι και βάζω το πολιτικό σύστημα πρώτο, βάζω τον εαυτό μου μπροστά, γιατί είπαμε ότι πρέπει να λέμε αλήθειες. Είμαστε στην αρχή μιας καινούργιας τετραετίας και οφείλουμε να διορθώνουμε πράγματα, τα οποία θα έχουν αντανάκλαση γενικότερα στους Έλληνες. Ένα ζήτημα είναι τι ποινές έχουμε και πού χρειάζονται αυτές οι ποινές, αυστηροποίηση εάν χρειάζονται, είτε είναι διοικητικά πρόστιμα είτε είναι άλλου τύπου ποινές. Ένα δεύτερο ζήτημα μιλώ γενικά τώρα, θα έρθω στην Τροχαία και την οδική ασφάλεια. Ένα δεύτερο ζήτημα είναι να εφαρμόζονται οι ποινές, μικρές ή μεγάλες. Να δούμε τι γίνεται με την αναστολή εκτέλεσης των ποινών, που δημιουργεί μια σειρά από τεράστια ζητήματα σε ό,τι αφορά το κράτος Δικαίου, την εφαρμογή του νόμου, τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι διωκτικές αρχές το έγκλημα, μικρό, μεσαίο ή μεγάλο.

Έγιναν πολύ σημαντικά βήματα, πολύ σημαντικές συζητήσεις στο υπουργικό συμβούλιο την περασμένη εβδομάδα. Φαντάζομαι θα έχετε την δυνατότητα με τον κ. Φλωρίδη, που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος και ετοιμάζει μια σπουδαία παρέμβαση στο κομμάτι αυτό, να σας το εξηγήσει. Τώρα κοιτάξτε τι γίνεται εδώ.

Έχουμε και διοικητικά πρόστιμα, δεν είναι μικρά τα διοικητικά πρόστιμα. Εδώ φαίνεται όμως ότι υπάρχει ένας κόσμος που, παρά το γεγονός ότι του βάζεις διοικητικό πρόστιμο, φαίνεται να το αντέχει, φαίνεται να κάνει χρήση του νόμου που λέει ότι εν πάση περιπτώσει θα το πληρώσω με κάποιον τρόπο.

Πρέπει να πας, κατά την γνώμη μου, σε πιο δραστικά ζητήματα. Και τι είναι το πιο δραστικό ζήτημα; Το πιο δραστικό ζήτημα είναι η αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Αφαίρεση της άδειας οδήγησης πολύμηνη στην αρχή, πολυετής μετά, καθολική αφαίρεση σε μια τρίτη φάση, εάν κανείς δει ότι πρόκειται για υπότροπο στις ίδιες ή άλλες παραβάσεις. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί οφείλεις όταν η κατάσταση ξεφεύγει, και εδώ κύριε Πορτοσάλτε υπάρχει μια ενότητα τροχαίων παραβάσεων που όντως η κατάσταση έχει ξεφύγει. Το κόκκινο, η παραβίαση του στοπ, η επιθετική οδήγηση γενικά, η χρήση κινητού, τα οποία αυτά έτσι και αλλιώς η χρήση αλκοόλ επισύρουν βαριές ποινές. Όλα αυτά που τι είναι;

Δεν είναι το θέμα μόνο ότι κάνεις κάτι, παραβιάζεις τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τις διατάξεις. Εγκυμονούνται σοβαροί κίνδυνοι για ανθρώπινες απώλειες και το έχουμε δει πολλές φορές. Εκεί λοιπόν δεν είναι το θέμα του διοικητικού προστίμου μόνο, εκεί πρέπει να σκεφτείς σοβαρά πλέον την αφαίρεση διπλώματος, όπως σας τα είπα. Στην αρχή πολύμηνη, στην συνέχεια πολυετής και μετά καθολική.

Για το ανθρώπινο δυναμικό της ΕΛΑΣ

Πρέπει να σταματήσει η αποδυνάμωση κρίσιμων υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας. Όσοι φεύγουν, δεν πάνε σπίτι τους, δεν λουφάρουν, πηγαίνουν σε άλλες υπηρεσίες, αλλά εδώ πρέπει να γίνει μια επαναξιολόγηση εκεί που έχεις πρόβλημα και εκεί όπου η κατάσταση έχει ξεφύγει τελείως. Η αποδυνάμωση της Τροχαίας πρέπει να σταματήσει. Τελεία παύλα. Μόνο μέσα στο 2023 υπήρξαν κάπου 250-256, αυτή είναι η τάξη μεγέθους, πάνω κάτω, αποσπάσεις ανθρώπων από την Τροχαία ή άλλες υπηρεσίες. Οι άνθρωποι αυτοί πρέπει να γυρίσουνε πίσω. Κυρίως σε ό,τι αφορά τα μεγάλα αστικά κέντρα και την Αθήνα. Χωρίς να έχεις δυναμικό, χωρίς να έχεις ανθρώπους, η πραγματικότητα είναι ότι δεν μπορείς να κάνεις θαύματα. Άρα πρώτον πρέπει να σταματήσει η αποδυνάμωση της Τροχαίας, είναι προτεραιότητα μας, είναι στο σχεδιασμό μας, σας είπα ότι μόνο το 2023 250 άνθρωποι αποσπάστηκαν από την τροχαία.

Για την τεχνολογία στην ΕΛΑΣ

Χρειάζεται και η τεχνολογία. Αυτόν τον 1 περίπου μήνα που είμαι στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, είχα την δυνατότητα να δω πώς διαχειρίζονται κρίσιμες για την προστασία και την ασφάλεια του πολίτη υπηρεσίες, άλλα κράτη του κόσμου. Στο Λονδίνο, για παράδειγμα, υπάρχουν κάμερες οι οποίες δίνουν την δυνατότητα στην Αστυνομία να κάνει τα πάντα: όχι μόνο να δει και να εντοπίσει την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη ή το όριο της ταχύτητος αλλά και να καταγράψει τα ντεσιμπέλ για την ηχορύπανση.

Ο ρόλος της ομάδας ΔΙΑΣ στις τροχονομικές παραβάσεις

Να πούμε καταρχήν, μου δίνετε την ευκαιρία, ότι οι ομάδες ΔΙ.ΑΣ. πλέον έχουν εντολή, έχει βγει διαταγή να καταγράφουν και να αποδίδουν και τις ανάλογες ποινές και σε τροχαίες παραβάσεις. Είναι κάτι το οποίο ήταν μια γκρίζα ζώνη το προηγούμενο διάστημα. Οι ομάδες ΔΙ.ΑΣ εκτελούν ένα πολύ σπουδαίο έργο για την ασφάλεια. Θα δούμε και εκεί πράγματα που θα αναδιαμορφώσουμε λίγο το πλαίσιο για να είναι πιο αποτελεσματική, πάντως και η καταγραφή τροχαίων παραβάσεων κυρίως μέχρι να φτάσουμε σε ένα σημείο ενίσχυσης της Τροχαίας και αξιοποίησης της τεχνολογίας θα είναι και μέσα στο πεδίο δράσης τους.

Απαντώ λοιπόν ότι ναι δεν υπάρχει περίπτωση να έχουμε ποιοτικότερη και καλύτερη αστυνόμευση και στα τροχαία και σε άλλα, εάν δεν συντονιστούμε με τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία.

Είπαμε ότι θα προσθέσουμε δυνάμεις στην Τροχαία, άμεσα αποσπασμένοι θα γυρίσουν και μάλιστα το ταχύτερο δυνατόν.

Για την πρακτική του «σβήνω μία κλήση»

Κύριε Πορτοσάλτε το είπα μόνος μου στην αρχή. Το ξαναλέω λοιπόν πιο καθαρά. Εάν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα, οι ποινές που επιβάλλονται πρέπει να επιβάλλονται. Να ξαναδούμε, ας πούμε, ποιες μπορεί να είναι υπερβολικές ή ποιες δεν ανταποκρίνονται στις εξελίξεις που έχει και η οδική ασφάλεια, για παράδειγμα, στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους και στις δυνατότητες των οχημάτων που οδηγούμε. Θα ξαναδούμε τα πράγματα εκεί, αλλά θα συμφωνήσουμε ότι είναι έτσι και σε κάθε περίπτωση αυτά που εγκυμονούν φοβερό και σοβαρό κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή, δεν νοείται να καταγράφεται μια παράβαση και μετά με τον α’ ή β’ τρόπο να σβήνει.

Εάν δεν συντονιστούμε σε αυτό το πλαίσιο και αυτή τη φιλοσοφία, θα κάνουμε μια τρύπα στο νερό. Πολύ απλά. Πρέπει να το εμπεδώσουμε όλοι. Να είμαστε ειλικρινείς. Νερό στο μύλο αυτού του πλαισίου, ότι “έλα μωρέ θα με γράψουνε και με κάποιο τρόπο θα βρω να το σβήσω, να το κάνω, να το φτιάξω, να το κάνω λιγότερο”… οι περισσότεροι, να μην λέω όλοι στο πολιτικό σύστημα. Ναι, αλλά εδώ η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο. Σκοτώνεται κάθε τρεις και λίγο κόσμος.

Για τις παραβάσεις στην στάθμευση των οχημάτων

Εκείνο που μπορεί να χρειαζόμαστε είναι μία επαναδιάταξη του δυναμικού της Ελληνικής Αστυνομίας σε υπηρεσίες που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια και την εμπέδωση του αισθήματος της ασφάλειας του πολίτη. Να βλέπει ο κόσμος στο δρόμο περισσότερη Αστυνομία, όχι να την βλέπουν να κάνει βόλτες, να τη βλέπει να κάνει ελέγχους, να ασκεί τον αποτρεπτικό της έλεγχο σε αυτόν που διπλοπαρκάρει. Υπάρχουν δρόμοι, γιατί πολλές φορές έχω ακούσει και εγώ, ξέρουν ότι υπάρχουν και δρόμοι κεντρικοί στην Αθήνα, 3ης Σεπτεμβρίου, η Αχαρνών, η Αριστοτέλους, (…) ο άλλος ανάβει τα alarm για να πάρει τον καφέ του, να πληρώσει το παράβολο να κάνει τη δουλειά του και αυτό τινέχει ως αποτέλεσμα; Nα συσσωρεύονται αυτοκίνητα, έχουν και φανάρια, ο δρόμος γίνεται μισή λωρίδα. Λοιπόν, το διπλοπαρκάρισμα είναι ένα, θα πει κανείς ότι είναι το πιο σημαντικό, είναι να τα πιο σημαντικά, διότι η ποιότητα ζωής και η ταλαιπωρία είναι ένα θέμα που πρέπει να το βάλουμε ως προτεραιότητα.

Ήδη αύριο (σ.σ. σήμερα) έχουμε μία πολύ μεγάλη σύσκεψη στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας για θέματα οδικής ασφάλειας και τροχαίας, η αντιμετώπιση του διπλοπαρκαρίσματος θα είναι ένα από τα πρώτα. Θα είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε συνθήκες για όσο το δυνατόν λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Οτιδήποτε έχει να κάνει με παράνομη στάθμευση αλλά και το διπλοπαρκάρισμα θα είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που θα δοθούν σαφείς οδηγίες από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας στους ανθρώπους, στους άνδρες και στις γυναίκες της ΕΛΑΣ και στην Τροχαία, να το αντιμετωπίσουν με τρόπο ώστε να το περιορίσουμε και να το ελαχιστοποιήσουμε.

Οι κλήσεις θα πηγαίνουν με τον τρόπο πού πηγαίνουν και βεβαιώνονται (…) και δεν θα είναι μόνο το διοικητικό πρόστιμο θα είναι και τα υπόλοιπα που προβλέπονται, αφαίρεση πινακίδων και άδεια κυκλοφορίας.

Για την χρήση της τεχνολογίας στις τροχονομικές παραβάσεις

Όμως και αυτό είναι κρίσιμο να το αντιληφθεί ο καθένας -το λέω για να το ακούσουν όλοι και στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και τα κόμματα και οι πολίτες- ό,τι και να κάνεις, όσους και να φέρεις, είναι δυνατόν 24 ώρες το εικοσιτετράωρο σε κάθε γωνιά, σε κάθε φανάρι να υπάρχει άνθρωπος; Όχι.

Άλλες χώρες τα έχουν λύσει με ένα σύστημα καμερών που σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις συνθήκες παντού. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τεράστια ευαισθησία στα θέματα αυτά. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τις τεχνολογίες αυτές, έτσι ώστε να έχουμε καλύτερη εποπτεία κρίσιμων χώρων.  Ξέρουμε από τα στατιστικά πού αναπτύσσεται η εγκληματικότητα, πού ανθεί, είτε στο κέντρο της Αθήνας είτε σε διάφορες άλλες περιοχές. Οι κάμερες δεν βοηθούν μόνο στην τροχαία, βοηθούν στην εξιχνίαση εγκληματικών πράξεων.

Το σημαντικό έργο της Ελληνικής Αστυνομίας

Δεν μας λείπει ούτε η ικανότητα των αστυνομικών, ούτε οι νόμοι, ούτε το υπόβαθρο για να απομονώσουμε αυτά τα στοιχεία. Μας λείπουν εργαλεία που να καθιστούν αυτό το έργο πιο αποτελεσματικό. Η Ελληνική Αστυνομία, για να μην πάμε τώρα στο άλλο άκρο, επιτελεί σπουδαίο έργο, σε πολλά πράγματα που φαίνονται και σε ακόμα περισσότερα που δεν φαίνονται.

Όταν εκδηλώνονται και υπάρχουν αδυναμίες, φωτίζονται οι γενικότερες αδυναμίες του συστήματος, του οικοσυστήματος ασφαλείας που έχουμε, και αρκετές από τις στρεβλώσεις. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν επιτελείται κάθε μέρα ένα τεράστιο έργο από τους άντρες και τις γυναίκες της Ελληνικής Αστυνομίας και στο Λεκανοπέδιο και στην Αθήνα και στα σύνορα και στον Έβρο, παντού. Δεν υπάρχει κάτι που να σχετίζεται με την ασφάλεια, την ευταξία και την ποιότητα ζωής του πολίτη που να μην έχει πίσω και την αστυνομική συνδρομή. Να βελτιωθούμε εκεί που υπάρχουν όντως προβλήματα, να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες και τα εργαλεία που δίνει η τεχνολογία προς την κατεύθυνση αυτή για να είμαστε αποτελεσματικοί.

Δεν πρέπει να μπούμε σε αέναες αναζητήσεις και συζητήσεις για τα αυτονόητα. Πρέπει να αξιοποιήσουμε το νομικό υπόβαθρο που υπάρχει και να κινήσουμε γρήγορα τις διαδικασίες. Υπάρχουν μελέτες στην Ελληνική Αστυνομία και δουλειά σε ένα αρκετά ώριμο στάδιο -προφανώς θέλει προσαρμογές και ακόμα μεγαλύτερη επεξεργασία- για να φτάσουμε σε ένα σημείο να ανοίξουμε τα μάτια μας περισσότερο. Όχι να φτιάξουμε ένα Μεγάλο Αδερφό που θα παρακολουθεί τις ζωές των ανθρώπων. Για να δώσουμε εργαλεία στην Ελληνική Αστυνομία και να κάνουμε καλύτερη την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των πολιτών που ζουν στην Αθήνα, στην Κηφισιά, στην Καλλιθέα, στον Ασπρόπυργο . Μέχρι τότε φυσικά και δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια προφανώς. Θα αξιοποιήσουμε και εργαλεία τεχνολογίας που ήδη υπάρχουν και είναι εγκατεστημένα, θα ενισχύσουμε την αστυνόμευση τους δρόμους ειδικότερα στην τροχαία.

Δεν μας λείπει ούτε η καταγραφή των παραβάσεων. Μέχρι τώρα η τροχαία έχει δώσει 676.036 κλήσεις, 700.000 κλήσεις. Εκείνο που μας λείπει είναι η κουλτούρα και να συνειδητοποιήσουμε ότι μπορεί στο παρελθόν να ήμασταν πιο ελαστικοί με μία σειρά από παρεμβάσεις, όμως τώρα το κακό έχει ξεφύγει. Δηλαδή περνάει ο άλλος το κόκκινο, το stop, βγαίνει κάποιος από το σηματοδότη και μπορεί να βρεθεί στο νοσοκομείο αντιμέτωπος με βαρύ τραυματισμό και αναπηρία ή μπορεί να χάσει ακόμα και τη ζωή του. Είναι φρίκη, είναι άδικο να χάνονται άνθρωποι με αυτόν τον τρόπο.
Ένας τρόπος, σε ό,τι αφορά την αστυνόμευση, είναι ότι αυτού του είδους οι παραβάσεις να μην υπάρχει περίπτωση να σβηστεί κλήση για αυτό, έτσι ώστε όλοι να το σκεφτούν όλοι δυο και τρεις και τέσσερις φορές ότι «ρε παιδί μου για να γλιτώσω τρία λεπτά για να περάσουμε το κόκκινο -γιατί περί αυτού πρόκειται μην τρελαθούμε η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, είναι δύο λεπτά τρία- δεν αξίζει να αφαιρέσεις μία ζωή, να χάσεις τη δική σου, να υποστείς τραύματα, ζημιές μεγάλες.

Στο κατασταλτικό κομμάτι, όπως και σε μία σειρά από άλλες παραβάσεις που σας είπα πριν, οφείλουμε να είμαστε αυστηροί, να εφαρμόζονται και να δούμε και την ενίσχυση. Δεν είναι μόνο όμως μόνο αυτό. Είναι πώς δίνονται τα διπλώματα, αν ο τρόπος με τον οποίο δίνουν τα διπλώματα και τα μαθήματα δίνονται είναι αρκετά, δηλαδή «πάρε το τιμόνι, κάνε πέντε μαθήματα, δώσε τα σήματα». Πρέπει να σκεφτούμε από τα στατιστικά, τα ατυχήματα και από τον τρόπο της οδηγικής συμπεριφοράς μήπως πρέπει να εντάξουμε κι άλλα πράγματα.

Δεν θα έχει μόνο συνδρομή σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των τροχαίων των τροχαίων παραβάσεων. Θα είναι μία σημαντική συνδρομή και στα ζητήματα της ασφάλειας, ειδικά σε περιοχές που θέλουμε να κάνουμε σημαντικά βήματα προόδου και βελτίωσης όπως είναι οι περιοχές του κέντρου της Αθήνας -μαζί με την εντονότερη αστυνόμευση η οποία θα αρχίσει να γίνεται αντιληπτή άμεσα, τις επόμενες εβδομάδες. Η χρήση τεχνολογικών μέσων θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο στο να μην έχουμε τέτοια φαινόμενα.

Η χρήση της ΛΕΑ πρέπει να προστατευθεί ως κόρη οφθαλμού, πρέπει να εκτιμηθεί ας πούμε και η δράση και η χρησιμότητα της. Υπάρχουν χώρες στο εξωτερικό όπου πληροφορούμαι πως πολλές φορές, όταν σημαίνει κάποιο ατύχημα, υπάρχει πρόβλεψη να κάνουμε αριστερά-δεξιά τα οχήματα και να αδειάζει ο κεντρικός άξονας.

Πέραν αυτής της διαδικασίας, η χρήση της ΛΕΑ θα περιφρουρείται. Έχουμε σχέδιο για περιπολίες κατά μήκος των οδικών αρτηριών, των εθνικών δρόμων στον Κηφισό που υπάρχει η ΛΕΑ, ώστε να είναι να είναι κοινή, υπάρχουν πρόνοιες για βαρύτατα πρόστιμα και κυρώσεις οι οποίες θα εφαρμόζονται. Ήδη χθες που ήταν ένα Σαββατοκύριακο μεγάλης επιστροφής, η Τροχαία πιλοτικά εφάρμοσε πτυχές αυτό το καινούργιου σχεδίου και στην είσοδο από τη Λαμία και στην είσοδο από την Πελοπόννησο, με αρκετές εμφανίσεις περιπολικών από τα διόδια.

Για το μεταναστευτικό

Υπάρχει μια πολύ στενή συνεργασία της Ελληνικής Αστυνομίας με τις Ένοπλες Δυνάμεις στον Έβρο και για αυτό ακριβώς σε πολύ μεγάλο βαθμό η κατάσταση έχει βελτιωθεί φοβερά σε σχέση με το παρελθόν, κυρίως μετά την υβριδική επίθεση που είχαμε το 2020. Υπάρχουν τεχνικά μέσα, περίπολα της Ελληνικής Αστυνομίας, συνοριοφύλακες, η FRONTEX, πίεση η οποία όμως σε πολύ μεγάλο βαθμό αναχαιτίζεται. Αρκεί να σας πω μέχρι στιγμής έχουμε γύρω στις 120.000 αποτροπές από την αρχή του έτους. Τον Αύγουστο έχουμε φτάσει να κάνουμε 900 με 960 αποτροπές την ημέρα, έχουμε ξεπεράσει τις 520 με 530 συλλήψεις διακινητών, οι οποίοι θέτουν σε τεράστιο κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, πέραν της παράνομης πράξης για την παράνομη είσοδο στη χώρα. Θα συνεχίσουμε εντατικά στην κατεύθυνση αυτή.

Για τον φράχτη στον Έβρο

Ο φράχτης επεκτείνεται. Ήμουν στον Έβρο την περασμένη εβδομάδα, περιόδευσα και στον Φράχτη και στο ποτάμι, μίλησα με τους ανθρώπους που βγαίνουν στα περίπολα. Γίνεται σημαντική δουλειά στον Έβρο. Τώρα είναι η χειρότερη εποχή, γιατί υπάρχουν σημεία που περνάς εύκολα, βρέχεσαι μέχρι το γόνατο. Εκεί όμως είναι συνέχεια η Ελληνική Αστυνομία, οι συνοριοφύλακες, η FRONTEX, ο Στρατός και η συντριπτική πλειοψηφία που επιχειρούν την παράνομη είσοδο αντιμετωπίζεται. Υπάρχει δεύτερη ζώνη αναχαίτισης με τα περίπολα που έχουμε στους κάθετους δρόμους της Εγνατίας, στους ορεινούς δρόμους της Ροδόπης, στον Ίασμο και αλλού. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να συνδράμουμε στη φύλαξη των συνόρων. Έχουν ήδη εγκριθεί ακόμα 150 συνοριοφύλακες οι οποίοι θα είναι στην Ροδόπη και στην Καβάλα. Θα επισπεύσουμε τις διαδικασίες του διαγωνισμού και κοιτάμε να ενισχύουμε και με εσωτερικές μετακινήσεις, όπου και όπως χρειάζεται από την Ελληνική αστυνομία.

Για την εγκληματικότητα στην κοινότητα των Ρομά

Η εγκληματικότητα των συμπολιτών μας Ρομά είναι μία διαρκής και ανοιχτή πληγή και μακριά από εμένα η ισοπέδωση, η γενίκευση. Είναι ένα θέμα, το οποίο δεν είναι εύκολο στην αντιμετώπισή του -διότι αν ήταν εύκολο, η Ελληνική Πολιτεία με όλες τις δράσεις που έχει εφαρμόσει, ενσωμάτωσης για να φύγουν από τους καταυλισμούς και να πηγαίνουν σε σπίτια και σχολεία, οικονομικής ενίσχυσης- κάπως θα το είχαμε περιορίσει. Δεν είναι εύκολο στην ενσωμάτωση και στην αντιμετώπισή του και δεν είναι θέμα μόνο αστυνομικής αντιμετώπισης προφανώς. Πρέπει να αποφύγουμε σε κάθε περίπτωση στιγματισμούς και συμπεριφορές τέτοιες γενίκευσης και εναντίωσης.

Δεν μπορεί να επιτίθεται κάποιος  στην ομάδα ΟΠΚΕ, να ξεφεύγει ένας από αυτούς , να ξέρεις ποιος είναι και την επόμενη μέρα να συλλαμβάνεται για άλλη παράβαση σε άλλο σημείο της Αθήνας. Αυτά  τα λέω με τα λόγου γνώσεως. Να πηγαίνει για νοσηλεία και σε δύο- τρείς μέρες να είναι πάλι έξω. Ο ίδιος που μέσα σε δύο 24ωρα έχει διαπράξει δύο κατά τη γνώμη μου, βαριά αδικήματα. Διότι αν σηκώνεις τσιμέντο και χτυπάς άνδρα της ΟΠΚΕ είναι βαρύ αδίκημα και αν συλλαμβάνεσαι σε γειτονιά της Αθήνας να κλέβεις αυτοκίνητα και να κάνεις διαρρήξεις είναι πάλι βαρύ αδίκημα. Αυτό είναι ένα δομικό πρόβλημα. Ο κ. Φλωρίδης έκανε σπουδαία δουλειά και ετοιμάζεται πολύ σημαντική παρέμβαση όχι μόνο σε αυτό, αλλά και σε διάφορα άλλα πράγματα.  Θα συνεχίσουμε εντατικά την αντιμετώπιση της εγκληματικής συμπεριφοράς όσων Ρομά καταφεύγουν σε αυτού του είδους τις πράξεις.

Γίνονται συστηματικά έλεγχοι στα χυτήρια, για παράδειγμα, σε διάφορα σημεία της Ελλάδος. Διότι ένα πράγμα είναι αυτό που γίνεται στον Ασπρόπυργο ή αυτά που αντιμετωπίζουν εδώ στην Αθήνα. Ένα δεύτερο πράγμα είναι στα δικά μου τα μέρη, οι καταγγελίες οι οποίες δεν είναι λίγες,  συμπολιτών μας ότι μας έκλεψαν τα σίδερα, τις πομόνες από τα μηχανήματα και ου το κάθε εξής. Χρειάζεται κι εδώ ένα ολιστικό σχέδιο το οποίο εφαρμόζεται  και θα εντατικοποιηθεί και το επόμενο διάστημα. Λέω και πάλι όμως ότι πέραν της αστυνομικής καταστολής να δούμε δύο ζητήματα, την εφαρμογή των νόμων και των ποινών και δεύτερον, τη συνεργασία με την κοινότητα Ρομά για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη  απομόνωση των εγκληματικών στοιχείων μέσα στην κοινότητα των Ρομά που δημιουργούν αυτά τα προβλήματα και στην κοινωνία και είμαι βέβαιος και στους Ρομά.

Είναι σαφές ότι το μοντέλο που έχουμε εφαρμόσει μέχρι τώρα θέλει δουλειά. Να πούμε όμως κάτι; Όχι μόνο εμείς όμως, είναι δύσκολο το θέμα γενικά σε όλη την Ευρώπη.

Ασφάλεια στον Δήμο Αθηναίων

Θέλω να σας πω ότι αυτό το μήνα παρά το γεγονός ότι ήταν Αύγουστος παρά το γεγονός ότι με τον κύριο Μπακογιάννη έχουμε πολύ τακτική επικοινωνία, προγραμματίζουμε και μία ακόμη συνάντηση το επόμενο διάστημα… Ακόμα καλύτερες συνέργειες με τη δημοτική αστυνομία και για το θέμα της αντιμετώπισης της εγκληματικότητας στο κέντρο της Αθήνας έχουμε βήματα να κάνουμε, αναφέρθηκα, γιατί έτσι εμπεδώνεται το αίσθημα ασφάλειας…

Για τις ταυτότητες και τον ρόλο των αρνητών

Πρώτον, η οποιαδήποτε επιχειρούμενη άρνηση, εξάλλου είναι της μόδας η λέξη αρνητής: αρνητής του εμβολίου, αρνητής των ταυτοτήτων, γεμίσαμε τον τόπο αρνητές χωρίς λόγο. Δεν πρόκειται περί τίποτε άλλο εκτός από σκοταδισμό και παραλογισμό. Καθαρές κουβέντες: εδώ τώρα δεν πρέπει να μασάμε τα λόγια μας και να λέμε μη θίξουμε, μην κάνουμε, μην φτιάξουμε. Όποιος έχει απορίες καλοπροαίρετες και τα υπόλοιπα και εξακολουθεί να αρνείται, κινείται στη σφαίρα του παραλογισμού και του σκοταδισμού. Εγώ δεν λέω να μην έχεις αμφιβολίες. Έρχεται κάτι καινούργιο. Οφείλεις να ρωτήσεις. Θα ξέρουν τον ΑΜΚΑ μου, όλο το ιστορικό μου το ιατρικό, τι εξετάσεις έχω κάνει, που έχουν νοσηλευτεί κ.λπ.; Όχι, δεν θα το ξέρουν. Απ’ την ώρα που σου λένε όμως ότι όχι δεν θα το ξέρουνε και εξακολουθείς να επιμένεις σε αυτό, είσαι στη σφαίρα του παραλογισμού και το σκοταδισμού. Θα έχει τσιπάκι που θα με παρακολουθεί που θα πηγαίνω; Όχι δεν θα έχει. Δεν υπάρχει ούτε που θα πηγαίνεις, ούτε με ποιον θα μιλάς, ούτε τι θα ψηφίζεις, ούτε τι θα ψωνίζεις στο σουπερμάρκετ, τίποτα απ’ όλα αυτά. Αν εξακολουθείς να επιμένεις σε αυτή την ιστορία κινείσαι στη σφαίρα του παραλογισμού και του σκοταδισμού.

Προσωπικός αριθμός από τον Δεκέμβριο εφόσον νομοθετηθεί

Κάθε δελτίο ταυτότητας έχει έναν αριθμό. Αυτόν θα έχει και το δελτίο ταυτότητας. Αυτό που μπορεί να προστεθεί στο δελτίο ταυτότητας, εφόσον νομοθετηθεί από τον Δεκέμβριο και μετά, θα είναι ο προσωπικός αριθμός που δεν έχει καμία σχέση ούτε με το 666 ούτε με οτιδήποτε. Είναι ο αριθμός του ΑΦΜ που έχεις μαζί με 2-3 στοιχεία που θα διαλέγεις εσύ. Εσύ θα λες μαζί με το ΑΦΜ μου βάλε το 1 το 8 και το Α. Είναι αυτό που θα βοηθήσει, πέραν των χαρακτηριστικών που έχει μία ταυτότητα, και στη διευκόλυνση της συναλλαγής με το κράτος σε μία σειρά από υπηρεσίες στον Έλληνα πολίτη. Από το Δεκέμβριο και μετά θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί.

Γιατί θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί; Διότι φτιάχνουμε ένα δελτίο ταυτότητας που καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού κανονισμού, του κανονισμού μεταφορών.  Ναι αυτός ο αριθμός θα μπορεί να προστίθεται από τον Δεκέμβριο και μετά, γιατί δεν είμαστε νομοθετικά έτοιμοι για αυτόν τον προσωπικό αριθμό. Όμως επειδή η χώρα έχει δεχτεί πολλές προειδοποιήσεις για την καθυστέρηση έκδοσης των νέων ταυτοτήτων, από τις 26 Σεπτεμβρίου και μετά προχωράμε στην έκδοση αυτών των ταυτοτήτων, καταβάλλεται μία προσπάθεια και έτσι θα γίνει να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος, να εφαρμοστεί το μοντέλο της πλατφόρμας με τα  εμβόλια. Δηλαδή θα μπαίνεις στην πλατφόρμα, θα καταθέτεις την αίτηση, θα σου έρχεται ειδοποίηση, θα πηγαίνεις στο αστυνομικό τμήμα της Νέας Σμύρνης, στου Ζωγράφου, της Καλλιθέας, της Λαμίας την τάδε μέρα και ώρα για να περάσεις τη διαδικασία έκδοσης της ταυτότητάς σου. Μία διαδικασία η οποία θα είναι εύκολη.

Οι νέες ταυτότητες δεν θα πλαστογραφούνται και δεν θα χακάρονται

Θα έχουμε ένα δελτίο ταυτότητας που δεν θα πλαστογραφείται, δεν θα χακάρεται, δεν θα μπορεί κάποιος να αλλάξει μία φωτογραφία πάνω στο χαρτί και τα στοιχεία να γράφουν Οικονόμου και η φωτογραφία να είναι Πορτοσάλτε. Εκτός από όλα τ’ άλλα, δηλαδή τον παραλογισμό και το σκοταδισμό, όσοι το παίζουν αρνητές των ταυτοτήτων να αναλογιστούν ότι βάζουν και νερό στο μύλο εκείνων που βολεύονται με δελτία ταυτότητας που μπορεί να πλαστογραφούνται ή να χακάρονται εύκολα, δηλαδή εγκληματικότητας με διαστάσεις που δεν ξέρει κανείς πού μπορεί να φτάσουν: λογαριασμούς σε τράπεζες, ρευματοκλοπές, ενοικιάσεις αυτοκινήτων.

Οι φωτογράφοι δεν αποκλείονται από τη διαδικασία έκδοσης της νέας ταυτότητας

Το κόστος έκδοσης της νέας ταυτότητας είναι 10 ευρώ. Οι φωτογράφοι δεν αποκλείονται από αυτή τη διαδικασία. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι ο πολίτης θα μπορεί, εκτός από το φωτογράφο, να πηγαίνει και στο αστυνομικό τμήμα να βγάζει ταυτότητα. Οι φωτογράφοι διαμαρτύρονται διότι μέχρι τώρα η πραγματικότητα ήταν ότι η φωτογραφία έβγαινε μόνο στους φωτογράφους. Τώρα δίνουν τη δυνατότητα στον πολίτη να πάει και στους φωτογράφους, να βγάλει τη φωτογραφία για ταυτότητα ή να το κάνει και στο αστυνομικό τμήμα. Έχει εξασφαλιστεί αυτή η διπλή δυνατότητα. Η διαδικασία αφορά και τη διάσταση της ασφάλειας, διότι θα το ανεβάζει στο myphoto, θα γίνει όπως πρέπει να γίνει, δεν θα τη παίρνει κάποιος σε στικάκι, γιατί το στικάκι μπορεί να έχει ιούς, μπορεί να χακάρει το σύστημα, μπορεί να δημιουργήσει οτιδήποτε. Περιγράφεται ακριβώς πώς μπορεί να πηγαίνει στο φωτογράφο, να ανεβάζει τη φωτογραφία στο myphoto και η φωτογραφία αυτή θα ‘ρθει να γίνει συμβατή με το λογισμικό έκδοσης ταυτότητας. Παρέχεται η δυνατότητα αυτή και για τα δύο. Και για το φωτογράφο και για να πηγαίνεις στα 367 σημεία σε όλη τη χώρα της Ελληνικής Αστυνομίας που θα γίνεται η διαδικασία έκδοσης των ταυτοτήτων.

Εκπρόσωποι της Εκκλησίας έχουν τοποθετηθεί ξεκάθαρα στο θέμα των νέων ταυτοτήτων

Θέλω να εξάρω τη στάση συγκεκριμένων προσωπικοτήτων της ελλαδικής εκκλησίας προς την κατεύθυνση αυτή. Αρκετοί μητροπολίτες, ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης και άλλοι μητροπολίτες της  εκκλησίας μας, έχουν πει τα πράγματα με το όνομα τους πολύ καθαρά. Είμαι βέβαιος ότι και αυτή τη μάχη απέναντι στο σκοταδισμό. Το εργαλειοποιούν και λίγο παραπάνω τώρα ορισμένοι γιατί έρχονται δημοτικές εκλογές.

Η ταυτότητα που θα βγάλουμε θα έχει στοιχεία που τα έχει το δίπλωμα μας. Όλα αυτά που λένε δηλαδή, ότι δήθεν περιλαμβάνουν στοιχεία, όπως είπατε, παρακολούθησης της προσωπικότητας, πολλά από αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν ήδη στα διαβατήρια μας. Επαναλαμβάνω να το καταλάβει ο κόσμος. Τίποτα που να έχει να κάνει με την παρακολούθηση του πού βρίσκεσαι, με στοιχεία προσωπικού χαρακτήρα, υγείας, με επιλογές, με πεποιθήσεις, τίποτα δεν έχει η ταυτότητα. Είναι ένα έγγραφο το οποίο είναι συντονισμένο με τις μέγιστες δυνατές προδιαγραφές ασφαλείας που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο. Και συνιστά εκτός από υποχρέωση, κατά τη γνώμη μου και μία πολύ σημαντική μεταρρύθμιση. Διότι σήμερα, και να κλείσω με αυτό, τα δελτία ταυτότητας που εκδίδονται στη χώρα εκδίδονται με όρους του 1961.  Εδώ πού έχει φτάσει η τεχνολογία σήμερα να λες ότι μπορεί να έχεις ασφαλή έγγραφα με μεθόδους και χαρακτηριστικά του ‘61 νομίζω ότι είσαι εκτός πραγματικότητας.

Από τον Αύγουστο του 2026 και μετά τα δελτία ταυτότητας που δεν έχουν τις προδιαγραφές που λέει ο ευρωπαϊκός κανονισμός παύουν να ισχύουν. Ένας που πάει και βγάζει μία ταυτότητα σήμερα και ταλαιπωρείται με τις ώρες έξω από τα αστυνομικά τμήματα για να την ανανεώσει, μέχρι τον Αύγουστο του 2026 θα ισχύει αυτό το παλιό δελτίο ταυτότητας. Χώρια του ότι δεν θα μπορεί να μετακινηθεί με αυτό πουθενά και θα δυσκολεύουν γενικότερα οι συναλλαγές του. Άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος να υποβάλουν τον εαυτό του σε αυτού του είδους την ταλαιπωρία από την ώρα που τίποτα σε ότι έχει να κάνει με τις πεποιθήσεις τους, τα θρησκευτικά τους πιστεύω και τα προσωπικά τους δεδομένα αυστηρά δεν μπαίνει σε κίνδυνο με την έκδοση των νέων δελτίων ταυτότητας.

Related Articles