Οι χαμηλές θερμοκρασίες και ο παγετός είναι βασικές αιτίες όταν το πρωί το αυτοκίνητο δεν παίρνει εύκολα μπροστά. Συνήθως, το βασικό πρόβλημα είναι στην μπαταρία και στα λάδια του κινητήρα τα οποία επηρεάζονται άμεσα από την εξωτερική θερμοκρασία.
Έτσι, όταν η θερμοκρασία είναι χαμηλή, τα στοιχεία μιας μπαταρίας που δεν είναι σε καλή κατάσταση παράγουν λιγότερο ρεύμα, κατά συνέπεια λιγότερη δύναμη για να εκκινήσουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Το κρύο επηρεάζει, επίσης, την κατάσταση του λιπαντικού, αφού αυτό γίνεται πιο παχύρρευστο, με αποτέλεσμα να μην λιπαίνει σωστά και να δυσκολεύει πιο πολύ το ρόλο της μπαταρίας.
Η όχι καλή κατάσταση της μπαταρίας, έχει ως αποτέλεσμα να μη δίνει το πρωί την ανάλογη ισχύ για να στρέψει τον κινητήρα, καθώς οι μπαταρίες που βρίσκονται σε κρύο περιβάλλον δεν παράγουν την ίδια ποσότητα ρεύματος με αυτές που βρίσκονται σε ζεστό περιβάλλον. Η χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας της μπαταρίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Έτσι, αν η χωρητικότητά της στους +20 °C ληφθεί ως 100%, τότε στους -20 °C μπορεί να μειωθεί έως και το μισό και στους -30 °C να βρεθεί ακόμη πιο χαμηλά. Επομένως, η ενέργεια μίας φθαρμένης ή ανεπαρκούς χωρητικότητας μπαταρίας δεν επαρκεί για να γυρίσει τη μίζα.
Πριν ξεκινήσουμε το αυτοκίνητο, καλό θα ήταν να κλείσουμε συσκευές που τραβάνε ρεύμα, όπως ραδιόφωνο, a/c ή φώτα, εξοικονομώντας έτσι ενέργειας στης μπαταρία.
Στις χαμηλές θερμοκρασίες το λιπαντικό του κινητήρα γίνεται πιο παχύρρευστο και δεν μπορεί να λιπάνει σωστά τα μέρη του κινητήρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζεται αρκετός χρόνος για να υπάρξει σωστή λίπανση. Το πρωί πρέπει να αφήσουμε τον κινητήρα να ζεσταθεί για περίπου ένα λεπτό, ώστε να υπάρξει μερική λίπανση στοιχείων του κινητήρα, ενώ κατά τη διάρκεια της κίνησης αρχικά ο οδηγός δεν θα πρέπει να ανεβάσει απότομα στροφές, αλλά να χρησιμοποιεί μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων με χαμηλές στροφές.
Στις σπάνιες περιπτώσεις που υπάρχει υγρασία στα σωληνάκια καυσίμου, μπορεί να παγώσει και να μην επιτρέψει τη διέλευση του καυσίμου και το πρόβλημα αυτό είναι πιο έντονο στα αυτοκίνητα που κινούνται με πετρέλαιο.
Συνηθισμένο φαινόμενο είναι στις πολύ κρύες ημέρες και σε θερμοκρασία κάτω των -10 °C το πετρέλαιο να γίνεται παχύρρευστο, με αποτέλεσμα να μην γίνεται σωστός ψεκασμός του καυσίμου. Το ρεζερβουάρ καυσίμου θα πρέπει να είναι πάντα γεμάτο, αφού σε ένα μισοάδειο ρεζερβουάρ το πετρέλαιο γίνεται παχύρρευστο πολύ πιο εύκολα.
Τα παλαιότερα αυτοκίνητα, τα οποία είναι εξοπλισμένα με καρμπυρατέρ, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε κρύες συνθήκες, κυρίως λόγω των μικρών ακροφυσίων τους, τα οποία μπορεί να φράξουν και να μην αφήνουν την υγρασία να εξατμιστεί, προκαλώντας συσσώρευση πάγου. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα, δεν διαθέτουν καρμπυρατέρ.
Γενικά όμως, σε ακραίες καιρικές συνθήκες θα πρέπει να έχουμε σε καλή κατάσταση το αυτοκίνητό μας. Το ετήσιο σέρβις λύνει πολλά από αυτά τα προβλήματα, ενώ η καλή κατάσταση της μπαταρίας μπορεί να θέσει σε κίνηση τον κινητήρα ακόμη και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Η σωστή προθέρμανση, αλλά και η προσεκτική οδήγηση με χαμηλές στροφές του κινητήρα, είναι επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας για την σωστή και γρήγορη εκκίνηση του αυτοκινήτου.