Στην φάση σχεδιασμού της μεταφοράς της θρυλικής Dakota 49-2622 «Ποσειδώνας» που φυλάσσεται σε υπόστεγο του αεροδρομίου “Μακεδονία”, βρίσκεται το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» αναλαμβάνοντας παράλληλα και το κόστος της ανακατασκευής όπως αποκάλυψε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104.9FM ο κ.Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπός του.
Την ιστορική Douglas C-47 Skytrain “Dakota” 49-2622 της Θεσσαλονίκης είδαν και πάλι ειδικοί εμπειρογνώμονες και, όπως ανέφερε ο κ.Κόλιας, διαπίστωσαν πως η βλάβη στο φτερό του αεροσκάφους δεν μπορεί να αποκατασταθεί στην Ελλάδα, ούτε από την ΕΑΒ. Συνεπώς το αεροσκάφος θα πρέπει να μεταφερθεί στην Αγγλία για γενική ανακατασκευή.
Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» δήλωσε ενθουσιασμένος με τη προσπάθεια ανακατασκευής της Dakota πριν τονίσει εκ νέου πως είναι επιθυμία του Ιδρύματος να είναι το τρίτο αεροσκάφος που θα βρεθεί ξανά σε πτητική, επιχειρησιακή κατάσταση ώστε να συμμετέχει σε σόου και όχι μόνο. “Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο για τη μεταφορά της Dakota”, τόνισε για το «κόσμημα» της Θεσσαλονίκης o κ.Κόλιας και σημείωσε πως πέρα από το πρόβλημα του φτερού που θα διορθωθεί, η Dakota 49-2622 θα ανακατασκευαστεί πλήρως σε ότι άλλο χρειάζεται αφού θα “‘λυθούν’ τα πάντα για να έρθουν στην πλέον άριστη κατάσταση προκειμένου να πετάει χωρίς προβλήματα για πολλά χρόνια”.
Το 49-2622 έχει αφήσει ιστορία αφού είναι ένα από τα αεροσκάφη που πέταξαν από τον Νοέμβριο του 1950 όταν η Ελλάδα πήρε μέρος στον Πόλεμο της Κορέας στο πλαίσιο αποστολής των Ηνωμένων Εθνών με το ειδικό 13ο Σμήνος Μεταφορικών Αεροσκαφών. Η Ελλάδα συμμετείχε με οκτώ αεροσκάφη C-47 Dakota και 67 αξιωματικούς και οπλίτες ενώ μέχρι το το Μάιο του 1955 το 13ο Ελληνικό Σμήνος πραγματοποίησε 2.916 πολεμικές αποστολές μεταφοράς προσωπικού, αιχμαλώτων και εφοδίων, συλλογής πληροφοριών και μεταφοράς τραυματιών, κάτω από δυσμενέστατες συνθήκες, μεταφέροντας συνολικά 70.568 επιβάτες, 9.243 τραυματίες και καταγράφοντας 13.777 ώρες πτήσης. Ο «Ποσειδώνας» μάλιστα συνοδεύεται και από μια απίστευτη ιστορία αντοχής αφού το συγκεκριμένο αεροπλάνο έπαθε ζημιά στην Κορέα και Έλληνες τεχνικοί πήγαν μέχρι τις Φιλιππίνες ώστε να }επισκευαστεί από τις ΗΠΑ και να «ξαναγεννηθεί» βγαίνοντας από “παγίδα”της λασπωμένης ζούγκλας στην οποία είχε καταλήξει μετά από προσγείωση.
Ο αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του Iδρύματος εξήγησε πως για πρακτικούς λόγους δεν μπορεί να παραμείνουν ταυτόχρονα στην Αγγλία για μεγάλο διάστημα δύο ελληνικά αεροσκάφη προς ανακατασκευή. Έτσι η Dakota 49-2622 της Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τον σημερινό σχεδιασμό θα φύγει για το Ηνωμένο Βασίλειο “όταν θα ξεκινά το ταξίδι επιστροφής στην Ελλάδα το αποκατεστημένο δεύτερο- μετά το Spitfire- παλιό μαχητικό αεροσκάφος, το Harvard”. Σύμφωνα δε με τις πληροφορίες που έχει ο κ.Κόλιας για την κατάσταση στο επισκευαστικό κέντρο Biggin Hill Heritage Hangar (σ.σ Ειδικό Κέντρο Συντήρησης – Ανακατασκευής Ιστορικών Αεροσκαφών Μπίγκιν Χιλ), η ανακατασκευή της Dakota της Θεσσαλονίκης “θα γίνει πιο γρήγορα από εκείνη του Harvard αφού το Biggin Hil θα έχει επανέλθει στα προ-κορονοϊού επίπεδα λειτουργίας” και από τη στιγμή της άφιξης του αεροπλάνου στο Ηνωμένο Βασίλειο “μέσα σ ένα χρόνο θα έιναι έτοιμο να επιστρέψει στην Ελλάδα”.
Σε οκτώ με δέκα μήνες έτοιμο το αεροσκάφος Harvard
Ο κ. Κόλιας μετέφερε και τις εξελίξεις για το δεύτερο ελληνικό ιστορικό αεροσκάφος που ήδη ανακατασκευάζεται. “Το Harvard εντάχθηκε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα του Spitfire πολύ γρήγορα και έτσι έφυγε από την Ελλάδα στις 17 Ιουνίου 2022 και πήγε πάλι στο Κέντρο Αποκατατάστασης στο Biggin Hill όπου έφτασε μαζί με τον κινητήρα του”. Όπως είπε ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» αυτή τι στιγμή το αεροσκάφος έχει αποσυναρμολογηθεί πλήρως και βρίσκεται σε διαδικασία αποκατάστασης.
“Τώρα βλέπουμε καθαρά την κατάστασή του σε ότι αφορά σκουριές, στρεβλώσεις, ζητήματα που προκύπτουν- κάπως χειρότερα από το αναμενόμενο- που δεν ήταν αρχικά ορατά, λόγω των αλλεπάλληλων βαφών. Το αεροπλάνο αυτό έχει διάφορα θέματα. Σήμερα αναζητούμε παντού τα ανταλλακτικά που χρειαζόμαστε για να το επισκευάσουμε”, εξήγησε ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» που εκτιμά πως εάν όλα πάνε με βάση τη σημερινή εικόνα, το αεροπλάνο θα έτοιμο μέσα σε 8 με 10 μήνες. Όσο για το ταξίδι του, αναπαλαιωμένου, πια Harvard πίσω στην Ελλάδα ο κ.Κόλιας εξηγεί πως η επιθυμία του «ΙΚΑΡΟΣ» είναι “…το αεροπλάνο να γυρίσει πετώντας και να συναντηθεί στον αέρα με το ελληνικό Spitfire».
Ένα συνολικό πρόγραμμα για τα επόμενα χρόνια
Περιγράφοντας την πορεία του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ», ο κ.Κόλιας ανέφερε πως αυτό ξεκίνησε από μια καθημερινή κουβέντα όταν ο ίδιος μαζί με τον κ.Peter Livanos του οποίου η αγάπη για τα ιστορικά αεροσκάφη γενικότερα είναι πολύ μεγάλη, κοιτούσαν “διασχίζοντας την Βασιλίσσης Σοφίας στην Αθήνα κάποια αεροσκάφη που στέκονταν στο έδαφος”. Στη συνέχεια οι δύο Έλληνες λάτρεις της ιστορίας επισκέφτηκαν το Τατόι στις εγκαταστάσεις του οποίου είδαν “ένα ιστορικό αεροσκάφος, το Spitfire σε κουτιά να πάει για επισκευή”, μέσω προγράμματος που είχε όμως σταματήσει , αφήνοντας και άλλα αεροσκάφη στο έδαφος.
“Τότε μας γεννήθηκε η ιδέα να επισκευάσουμε αρχικά το Spitfire στην Αγγλία ώστε να το απολαύσουν οι επόμενες γενιές. Και το καλύτερο ήταν να γίνει στην Αγγλία. Μόνο εκεί, στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει αυτή η τεχνογνωσία που μνπορεί να δώσει ζωή σε αυτά τα αεροπλάνα. Έτσι ο κ.Livanos δημιούργησε το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» και μετά από ένα χρονικό διάστημα μπορέσαμε και πήραμε στα χέρια μας το συγκεκριμένο αεροπλάνο, το πήγαμε στην Αγγλία, πάντα με τη βοήθεια της ΠΑ και των εκάστοτε Α/ΓΕΑ” ανέφερε ο κ.Κόλιας σχολιάζοντας πως η γραφειοκρατία δεν ήταν καλός “σύμμαχος”:
“Xρειάστηκαν έξι χρόνια για να κάνουμε το ‘Ίδρυμα -ενώ αντίστοιχη εργασία που είχαμε κάνει για άλλα αεροπλάνα στην Αγγλία έπαιρνε ένα μήνα- τελικά όμως έγινε εφικτό να φύγει και να ανακατασκευαστεί το Spitfire, που ήταν και η αρχή”, εξήγησε ο κ.Κόλιας. Ήδη το Spitfire είναι σε ελληνικά χέρια ξανά. “Μας χαροποιεί πολύ που η ΠΑ το έχει σαν… παιδί και έχει βάλει μεγάλη αγάπη για το συγκεκριμένο αεροσκάφος κάτι που μας δίνει δύναμη για τα επόμενα προγράμματα που έχουμε να κάνουμε”, τόνισε ο αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ».
Μετεκπαίδευση για τους Έλληνες χειριστές του “θερμοκέφαλου”
Ο κ.Κόλιας προχώρησε μάλιστα και στο να αποκαλύψει πως οι Έλληνες πιλότοι του Spitfire θα αποσταλούν το επόμενο διάστημα με την υποστήριξη του «ΙΚΑΡΟΣ» στο Ηνωμένο Βασίλειο για ειδική εκπαίδευση πάνω σε ένα πρόγραμμα για πτήσεις σε αεροπορικά σόου. “Είναι μια πολύ εξειδικευμένη εναέρια ‘μετεκπαίδευση’ που θα έχει σαν αποτέλεσμα οι πιλότοι μας να μπορούν να εκτελούν εντυπωσιακούς ελιγμούς με έναν ειδικό τρόπο. Να το κάνουν με την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση του αεροσκάφους και με χειρισμό όμως που θα επιτρέπει να “φαίνεται” πως τραβάνε πολλά G και άρα να εντυπωσιάζει η πτήση, αλλά η πίεση στο μαχητικό να είναι η ελάχιστη δυνατή. Είναι εκπαίδευση που κάνουν και πιλότοι της RAF”, τόνισε ο κ.Κόλιας.
“Το δικό μας ελληνικό Spitfire μέχρι σήμερα μας έχει κάνει υπερήφανους πετώντας σε διάφορα αεροπορικά σόου στην Ελλάδα και το Ίδρυμα παραμένει δίπλα στην ΠΑ στην οποία έχει παραδοθεί”, τόνισε ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» που εξήγησε πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος βρέθηκε να γυρνά στην Ελλάδα σε μια κατάσταση εξαιρετική, με το 98% του να αποτελείται μάλιστα από αυθεντικά τμήματα. Όπως μάλιστα έχει σημειώσει με έμφαση στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο κ.Κόλιας πρόκειται για το μοναδικό ίσως μαχητικό του είδους που στον κόσμο αυτή τη στιγμή είναι κατά 98% αυθεντικό και έτσι η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας είναι “η δεύτερη στον κόσμο μετά από εκείνη της Αγγλίας, την RAF, που θα έχει στην κατοχή της στρατιωτικό Spitfire τόσο αυθεντικό που δύναται να πετάξει”.
Kαι το Helldiver στον σχεδιασμό
Ο κ. Κόλιας αποκάλυψε τέλος πως το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» έχει στον προγραμματισμό για την Ελλάδα να αποδώσει στον αέρα συνολικά τέσσερις θρύλους της αεροπορικής ιστορίας: το καταδιωκτικό Spitfire MJ755, το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Harvard, την ιστορική Douglas C-47 Skytrain “Dakota” 49-2622 “…όπως και ένα βομβαρδιστικό Helldiver σε πτητική κατάσταση”. Για τον σκοπό αυτό αυτή τη στιγμή, όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος του Ιδρύματος, το «ΙΚΑΡΟΣ» κάνει μια εκτεταμένη έρευνα για το κατά πόσο το αεροσκάφος αυτό, τύπος από τον οποίο αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα αεροσκάφος παγκοσμίως που πετά, είναι εφικτό να επισκευαστεί. “Στόχος μας είναι και αυτό το αεροσκάφος όχι απλά να εκκινεί κινητήρα και να τροχοδρομεί, αλλά να πετά κανονικά σε επιδείξεις. Το Helldiver είναι το πιο δύσκολο να επισκευαστεί”, φανέρωσε ο κ.Κόλιας που τόνισε πως σε κάθε περίπτωση η παράδοση των τεσσάρων αυτών αεροσκαφών ανακατασκευασμένων και σε πτήση στην Πολεμική Αεροπορία “είναι το όνειρο του «ΙΚΑΡΟΣ» για την Ελλάδα…”.
AΠΕ-ΜΠΕ