Αθήνα, 17 Ιανουαρίου 2024
Αρ. Πρωτ.:701/3/13ιδ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Με την εκλογή των νέων οργάνων διοίκησης της Ομοσπονδίας ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 34ου πανελλαδικού συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, το τριήμερο 12,13 και 14 Ιανουαρίου 2024, με τη συμμετοχή 717 αντιπροσώπων από όλες τις Πρωτοβάθμιες Ενώσεις της Χώρας.
Το συνέδριο διεξήχθη με βαρύ το πένθος εξαιτίας των τραγικών γεγονότων του περασμένου Δεκεμβρίου, που ευλόγως πυροδότησαν το γενικό ξεσηκωμό της αστυνομικής οικογένειας τόσο με τις σημαντικές παραστάσεις διαμαρτυρίας έξω από τις έδρες των Διευθύνσεων Αστυνομίας και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη όσο και κατά την κορύφωσή τους με την κοινή εκδήλωση διαμαρτυρίας στην Αθήνα των Ομοσπονδιών και Ενώσεων των Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων.
Η τήρηση ενός λεπτού σιγής -και μάλιστα δύο φορές για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου- σε συνδυασμό με την κορυφαία στιγμή, όπου όλοι οι σύνεδροι όρθιοι, παρουσία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλη ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, άρχισαν να ψάλλουν τον Εθνικό μας Ύμνο, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού, τιμής και μνήμης των αδικοχαμένων συναδέλφων μας, αποτελούν, ωστόσο, την ειδοποιό διαφορά ενός συνεδρίου που συγχρόνως με την προβλεπόμενη διαδικασία των αρχαιρεσιών, αποκάλυψε μεγαλειωδώς το βαθύ προβληματισμό της βάσης του σώματος σχετικά με τις κυβερνητικές πολιτικές, διαχρονικά. Σηματοδότησε δε την αρχή μιας νέας δυναμικής διαδικασίας, ώστε η συσσωρευμένη οργή και αγανάκτηση των αστυνομικών, να μετουσιωθεί σε συγκεκριμένες αγωνιστικές πρωτοβουλίες, με σαφή στόχευση την επιτάχυνση του εκσυγχρονισμού και της θωράκισης του λειτουργήματος του αστυνομικού, μέσω μιας σειράς πολιτικών αποφάσεων που θα ικανοποιούν τα κορυφαία αιτήματά μας, όπως αυτά αποτυπώθηκαν και στο επικαιροποιημένο ψήφισμα του συνεδρίου.
Λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλης ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ, εκπροσωπώντας τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ, ζήτησε και προσήλθε την πρώτη ημέρα των εργασιών, ενώ κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασης των θέσεών μας ενώπιον των επισήμων προσκεκλημένων, τη δεύτερη ημέρα το πρωί, τίμησαν το συνέδριο ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ανδρέας ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης κ. Εμμανουήλ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, η Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας κα Μαρία ΣΥΡΕΓΓΕΛΑ, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κα Νάντια ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ο Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης κ. Βασίλης ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ, ο Πρόεδρος των «Σπαρτιατών» κ. Βασίλειος ΣΤΙΓΚΑΣ, ο Βουλευτής της «Νίκης» κ. Νικόλαος ΒΡΕΤΤΟΣ, η Πρόεδρος της «Πλεύσης Ελευθερίας» κα Ζωή ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος κ. Λάζαρος ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ο Υπαρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος κ. Γεώργιος ΔΟΥΒΑΛΗΣ, ο Προϊστάμενος Επιτελείου Α.Ε.Α./ΕΛ.ΑΣ. κ. Ελευθέριος ΓΚΑΡΙΛΑΣ, ο Γενικός Επιθεωρητής Αστυνομίας Βορείου Ελλάδος Αντιστράτηγος κ. Σπυρίδων ΣΚΛΑΒΟΣ, ο Γενικός Επιθεωρητής Αστυνομίας Νοτίου Ελλάδος Αντιστράτηγος κ. Νικόλαος ΣΠΑΝΟΥΔΑΚΗΣ, ο Προϊστάμενος Κλάδου Διαχειριστικής – Τεχνικής Υποστήριξης και Πληροφορικής/Α.Ε.Α Υποστράτηγος κ. Δημήτρης ΠΑΝΤΕΛΗΣ, ο Προϊστάμενος Κλάδου Διοικητικής Υποστήριξης και Ανθρώπινου Δυναμικού/Α.Ε.Α Υποστράτηγος κ. Χρήστος ΚΟΝΔΥΛΗΣ, ο Προϊστάμενος Κλάδου Τάξης/Α.Ε.Α. Υποστράτηγος κ. Γεώργιος ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Αττικής Υποστράτηγος κ. Αστέριος ΜΑΝΤΖΙΩΚΑΣ, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Προστασίας Επισήμων και Ευπαθών Στόχων Υποστράτηγος κ. Γεώργιος ΜΠΑΛΛΑΣ, ο Προϊστάμενος Θρησκευτικής Υπηρεσίας Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Αλέξιος ΚΟΥΡΤΕΣΗΣ, ο Πρόεδρος της ΠΟΑΞΙΑ κ. Ανδρέας ΒΕΛΛΙΟΣ, ο Πρόεδρος της ΠΕΑΛΣ κ. Γρηγόρης ΓΡΑΒΑΝΗΣ, ο Πρόεδρος της ΕΑΠΣ κ. Κώστας ΤΣΙΓΚΑΣ, ο Πρόεδρος της ΠΟΕΥΠΣ κ. Δημήτρης ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, ο Πρόεδρος της ΠΟΕΠΛΣ κ. Παναγιώτης ΤΣΙΑΝΟΣ και ο Πρόεδρος με τον Αντιπρόεδρο και τον Γενικό Γραμματέα της ΠΟΜΕΝΣ κ.κ. Δημήτρης ΡΩΤΑΣ, Βασίλειος ΛΑΜΠΡΟΥ και Γεώργιος ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ.
Εισηγητικά, με την ομιλία του Προέδρου της Ομοσπονδίας κ. Γρηγόρη ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΥ, εκφράστηκε η έντονη δυσαρέσκεια του συνδικαλιστικού μας κινήματος όχι μόνο για την άρνηση της πολιτείας να προβεί στη θεσμοθέτηση της επικινδυνότητας της εργασίας, αλλά και επειδή δεν λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα υγιεινής και ασφάλειας για τον περιορισμό των υπηρεσιακών κινδύνων. Κατ’ αρχάς, ζητήθηκε από τον κ. Υπουργό αφενός να απαντήσει κατηγορηματικά αν θεωρεί επικίνδυνο το λειτούργημα του αστυνομικού και αφετέρου, εφόσον η απάντησή του είναι αυτονόητη, να ορίσει χρονοδιάγραμμα για τη ρύθμισή του, αλλιώς θα θεωρήσουμε ότι η κυβέρνηση συνεχίζει να μας εμπαίζει. Ο ίδιος επίσης, με αφορμή τις πληροφορίες που διακινούνται περί μεταρρυθμίσεων για την πάταξη της εγκληματικότητας, τόνισε ότι η Ομοσπονδία απορρίπτει κάθε σκέψη για τυχόν αλλαγές του Κώδικα Μεταθέσεων εφόσον αυτές θα υπονομεύσουν την αξιοκρατική διαδικασία και που θα θέτουν σε ομηρία της διοίκησης κάθε αστυνομικό, την ώρα που το ζητούμενο είναι η εφαρμογή μιας ουσιαστικής αντεγκληματικής πολιτικής, ο εξορθολογισμός της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, η παροχή κινήτρων για τη στελέχωση κρίσιμων υπηρεσιών κλπ.
Ο κ. Υπουργός, αφού αναφέρθηκε στις προηγούμενες θητείες του στο Υπουργείο και στην εποικοδομητική συνεργασία με την Ομοσπονδία μας, τόνισε ότι απαιτούνται πολλές αλλαγές (οργανωτικές και θεσμικές) σε διάφορα επίπεδα με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας και την επαγγελματική θωράκιση του αστυνομικού προσωπικού.
Για το επίμαχο θέμα, είπε ότι η προφορική ομολογία περί επικινδυνότητας του λειτουργήματος είναι δεδομένη. Δεν είναι όμως έτοιμος να μιλήσει τώρα και γι’ αυτό ζήτησε πίστωση χρόνου ώστε μετά από ενδελεχή συζήτηση να ειπωθεί υπεύθυνα ο τρόπος διαχείρισής του. Σε ό,τι αφορά στον Κώδικα Μεταθέσεων και τη στελέχωση των Υπηρεσιών, συμμερίστηκε την αγωνία μας ότι αποτελεί μια θεσμική κατάκτηση της Ομοσπονδίας, όπως και πολλές άλλες που φέρουν την υπογραφή του, ωστόσο τόνισε ότι απαιτούνται άμεσα αλλαγές που θα αποτυπωθούν και σε Προεδρικό Διάταγμα με στόχο την ενίσχυση των μάχιμων υπηρεσιών, καθώς και τη μοριοδότηση και την πριμοδότηση των στελεχών τους.
Εισηγητικά, επίσης, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Γρηγόρης ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ, αναφέρθηκε στα πολιτικά κόμματα, τονίζοντας ότι η ασφάλεια είναι αγαθό που δεν προσφέρεται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Κάλεσε δε τους εκπροσώπους τους να πάρουν θέση, προειδοποιώντας ότι ο αστυνομικός δεν προσφέρεται για φιλικά χτυπήματα στην πλάτη. Να σημειωθεί ότι από το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και το ΚΚΕ δεν προσήλθε εκπρόσωπός τους, ενώ ξεχώρισε η δέσμευση της εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ότι θα κατατεθεί στη Βουλή σχετική τροπολογία για τη θεσμοθέτηση της επικινδυνότητας της εργασίας.
Οι ομιλητές με τις τοποθετήσεις τους ανέδειξαν κυρίως τα θετικά πεπραγμένα του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου, στάθηκαν ιδιαίτερα επικριτικοί για ορισμένες αρνητικές αποφάσεις της κυβέρνησης, ενέκριναν με συντριπτική πλειοψηφία τον Διοικητικό Απολογισμό του Διοικητικού Συμβουλίου, τον Οικονομικό Απολογισμό, τον Προϋπολογισμό και την Έκθεση της Εξελεγκτικής Επιτροπής, καθώς και το σχέδιο ψηφίσματος με το επικαιροποιημένο διεκδικητικό μας πλαίσιο, εμμένοντας ιδιαίτερα στην κλιμάκωση των παρεμβάσεών μας.
Το ίδιο το σύνθημα του συνεδρίου, «Το δίκιο μας είναι «επικίνδυνο» γιατί η εξουσία έχει άδικο. Συνεχίζουμε…» αποτέλεσε, άλλωστε σημείο αναφοράς και σηματωρό της περαιτέρω συγκρουσιακής πορείας του συνδικαλιστικού μας κινήματος, ορθώνοντας τείχη προστασίας του αστυνομικού από κάθε μορφής άδικες και βλαπτικές γι’ αυτόν αποφάσεις.
Τέλος, το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα συγκροτηθεί σε σώμα εντός των καταστατικών προβλέψεων το αμέσως προσεχές διάστημα.
Οι καιροί ου μενετοί!
Για την Εκτελεστική Γραμματεία της Π.Ο.ΑΣ.Υ. | |
O Πρόεδρος | Ο Γενικός Γραμματέας |
ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ Γρηγόριος | ΚΑΓΚΑΡΑΚΗΣ Παναγιώτης |
Το Ψήφισμα του 34ου Εκλογοαπολογιστικού Συνεδρίου της ΠΟΑΣΥ
Το δίκιο μας είναι “επικίνδυνο” γιατί η εξουσία έχει άδικο.
Συνεχίζουμε…
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Εμείς οι αιρετοί αντιπρόσωποι των 58 Πρωτοβαθμίων Ενώσεων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων, που συμμετείχαμε στο 34ο εκλογοαπολογιστικό συνέδριο, αφού συζητήσαμε και εγκρίναμε τα πεπραγμένα του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου, καταθέσαμε προτάσεις και απόψεις για την πορεία του συνδικαλιστικού μας κινήματος και την επίλυση των προβλημάτων που απασχολούν το αστυνομικό προσωπικό και τις αστυνομικές υπηρεσίες σε όλη τη χώρα, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική που εφαρμόζεται από τις κυβερνήσεις και την αντιπολίτευση που ασκείται σε αυτές.
Το συνδικαλιστικό μας κίνημα λειτουργεί εντός συγκεκριμένου πλαισίου που μας επιτρέπει να συμμετέχουμε στο διάλογο και τη δημόσια διαβούλευση για τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής αστυνομίας. Ενός σημαντικού για το κράτος δικαίου θεσμού που δεν θα καταπατά, αλλά θα σέβεται και θα τηρεί τα εργασιακά και άλλα δικαιώματα του ίδιου του ανθρώπινου δυναμικού του. Ενός θεσμού που θα αποτελεί εγγύηση για το δημοκρατικό μας πολίτευμα, με δημόσιους λειτουργούς θωρακισμένους προς τούτο έναντι των σύγχρονων απειλών και κινδύνων, ώστε να μην εξελίσσονται οι ίδιοι σε θύματα εν ώρα υπηρεσίας και ένεκα ταύτης.
Είναι μακρύς, δυστυχώς, ο κατάλογος των συναδέλφων και των συναδελφισσών μας που φεύγουν πρόωρα από κοντά μας και αυτήν την τραγική πραγματικότητα οφείλουμε όλοι να την αντιμετωπίσουμε.
Προς αυτήν την κατεύθυνση και με σαφή στόχο την αποτελεσματική λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας ώστε αυτή να είναι δίπλα στον πολίτη, αποφασίσαμε να αγωνιστούμε για την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων μας, όπως αυτά αναλυτικά παρατίθενται κατωτέρω:
Α. ΘΕΣΜΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
– Κατά γενική ομολογία, όπως τονίσαμε και στο προηγούμενο, 33ο συνέδριο με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από την ενοποίηση της Ελληνικής Χωροφυλακής με την Αστυνομία Πόλεων και την ίδρυση της Ελληνικής Αστυνομίας (ν.1481/84), επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός των αστυνομικών υπηρεσιών, με βάση τα νέα δεδομένα, κατόπιν ευρείας διακομματικής συζήτησης, στο πλαίσιο της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής της Βουλής και της ακρόασης επιστημονικών, συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων. Η Ομοσπονδία, ως ισότιμος συνομιλητής της πολιτείας για θέματα που αφορούν το αστυνομικό προσωπικό και τη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας, μπορεί να συμβάλει στην πιστή καταγραφή προβλημάτων και δυσλειτουργιών, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα και να οδηγηθούμε σε ένα νέο μοντέλο αστυνόμευσης και ασφάλειας στη χώρα μας.
Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία των νέων τομών και αλλαγών στην οργάνωση και λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας, πρέπει να είναι η εξασφάλιση των αναγκαίων οικονομικών πόρων και όχι η συνέχιση της σφικτής οικονομικής πολιτικής στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.
Ειδικότερα, απαιτούμε:
αα) Θεσμοθέτηση της συμμετοχής εκπροσώπου της Ομοσπονδίας στη διαδικασία εκδημοκρατισμού της αξιολόγησης και ανάδειξης της Ηγεσίας του Σώματος.
ββ) Επιλογή Αρχηγού του Σώματος από διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή. Απαιτούμε την αναθεώρηση του ισχύοντος συστήματος κρίσεων – προαγωγών με ένα νέο σύστημα αξιοκρατικό, αμερόληπτο και διαφανές, τέτοιο που θα επιβραβεύει τους άριστους και ικανούς, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλει στη βελτίωση όσων εμφανίζουν έλλειμμα διοίκησης και περιορισμένες ικανότητες στα υπηρεσιακά τους καθήκοντα.
γγ) Η θέσπιση ενός σύγχρονου βαθμολογίου, που θα λαμβάνει υπόψη του τα νέα δεδομένα, όπως πρότεινε και πέτυχε η Ομοσπονδία μας μετά από πολλή διαβούλευση (π.δ.82/2021), αποτελεί μια σταθερή βάση για περαιτέρω βελτιώσεις σε συνάρτηση με τον αγώνα μας και για την αναβάθμιση συνολικά του οικονομικού στάτους του αστυνομικού προσωπικού.
(δδ) Οριοθέτηση του καθηκοντολογίου, όλου ανεξαιρέτως του αστυνομικού προσωπικού, σαφή πρόβλεψη της υπηρέτησης των νέων αστυφυλάκων σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, διαρκή εκπαίδευση και μετεκπαίδευση, θέσπιση συγκεκριμένων κριτηρίων αξιολόγησης κατά βαθμό και Υπηρεσία, ώστε ο αξιολογούμενος να κρίνεται ανάλογα και με το βαθμό επικινδυνότητας των καθηκόντων του (μάχιμες – μη μάχιμες – πρώτης γραμμής υπηρεσίες, ΥΑΤ, Άμεση Δράση κ.λπ.), διασφάλιση της αξιοκρατίας με τη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων του συνδικαλιστικού μας κινήματος, παρακολούθηση της βαθμολόγησης από τους ίδιους τους αξιολογούμενους, δυνατότητα υποβολής ενστάσεων στις κρίσεις των βαθμολογητών και άλλες παράμετροι.
(εε) Οριοθέτηση ενός νέου δόγματος εσωτερικής ασφάλειας με επαναπροσδιορισμό του ρόλου της Ελληνικής Αστυνομίας, απεμπλοκή αυτής από τα ξένα προς την αποστολή της έργα και ακριβή καθορισμό της συνεργασίας με άλλες υπηρεσίες ασφαλείας και τις αρχές Πολιτικής Προστασίας, λαμβάνοντας υπόψη την αδιαμφισβήτητη παραδοχή ότι τίποτε δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό εφόσον στο επίκεντρο κάθε αλλαγής δεν είναι ο ανθρώπινος παράγοντας και τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Ειδικότερα, αγωνιζόμαστε για:
α) Επανεξέταση των βασικών διατάξεων του π.δ. 7/2017 αναδιάταξη – αναδιάρθρωση αστυνομικών υπηρεσιών που επήλθαν με όρους μνημονίου και όχι με όρους κοινωνίας. Η νέα οργανωτική διάρθρωση των αστυνομικών υπηρεσιών πρέπει να εδράζεται επί πραγματικών δεδομένων και αναγκών αστυνόμευσης, ανάλογα με τα προβλήματα κάθε περιοχής και σε συνεργασία με τους θεσμούς της αυτοδιοίκησης και την επιστημονική κοινότητα.
β) Ουσιαστικό κοινοβουλευτικό έλεγχο των δραστηριοτήτων των αστυνομικών, ώστε να αρθούν οι όποιες καχυποψίες και κακόβουλες εξωθεσμικές παρεμβάσεις και να τυγχάνει πάντοτε το έργο μας της αναγνώρισης των συμπολιτών μας.
γ) Υπό το βάρος των τραγικών αιματηρών περιστατικών και τις ανθρωποκτόνες επιθέσεις εναντίον της αστυνομικής δύναμης, η πάγια θέση μας για απεμπλοκή των αστυνομικών από τους εσωτερικούς αγωνιστικούς χώρους των γηπέδων, χωρίς αλχημείες και τεχνικές παραμέτρους, είναι επίκαιρη όσο ποτέ. Το Υπόμνημα προτάσεών μας δεν μπορεί να αγνοείται άλλο. Ζητάμε την ενίσχυση των αρμοδίων για την εφαρμογή του αθλητικού νόμου, ειδικών αστυνομικών υπηρεσιών, σε όλη την Ελλάδα, με αντίστοιχα τμήματα, όπως οι υπηρεσίες δίωξης ναρκωτικών, διακριτούς ρόλους και εφαρμογή μιας νομοθεσίας που δεν θα αλλάζει κατά το δοκούν.
Ζητάμε την τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα ώστε να τιμωρούνται ως ιδιώνυμο αδίκημα οι βίαιες επιθέσεις εναντίον αστυνομικών. Τυχόν περαιτέρω κωλυσιεργία στην επίλυση του διαχρονικού μας αιτήματος, θα συναντήσει την καθολική αντίδραση του συνδικαλιστικού μας κινήματος.
δ) Επαναφορά της καταργηθείσας διάταξης για τα έσοδα των εισιτηρίων από τις αθλητικές διοργανώσεις, λόγω της δέσμευσης και εμπλοκής αστυνομικών δυνάμεων εκτός αγωνιστικών χώρων, αναμορφώνοντας αυτήν, έτσι ώστε τα σχετικά έσοδα να αποδίδονται σε ειδικό λογαριασμό του Υπουργείου μας, εκτός προϋπολογισμού, προς ενίσχυση των αστυνομικών με μέσα – εξοπλισμό και κατ’ επέκταση για την καλυτέρευση της αστυνόμευσης και την εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας στον πολίτη. Η απόπειρα της κυβέρνησης να χρυσώσει το χάπι χορηγώντας 30 ευρώ τη μέρα και μάλιστα με πλαφόν στη συνολική ετήσια δαπάνη, απέχει από την επιδιωκόμενη δίκαιη και βιώσιμη λύση που διεκδικούμε να ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων.
ε) Λογοδοσία της διοίκησης και θέσπιση πειθαρχικών μέτρων σε περιπτώσεις αυθαιρεσίας στελεχών αυτής, που έχουν κατά νόμο την κύρια ευθύνη της τήρησης της νομοθεσίας και των διατάξεων που διέπουν την υπηρεσία. Υιοθέτηση των αρχών της σύγχρονης διοίκησης (management) και έμπρακτη εφαρμογή τους με ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης της απόδοσης των αστυνομικών υπηρεσιών, αλλά και αναγνώρισης στην πράξη του στάτους των αστυνομικών ως εργαζομένων με δικαιώματα και υποχρεώσεις.
στ) Αναβάθμιση του θεσμού του Συνηγόρου του Αστυνομικού ώστε κάθε συνάδελφος και συναδέλφισσά μας να νιώθει ότι αντιμετωπίζεται από την ιεραρχία, αλλά και κάθε άλλο εμπλεκόμενο στη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας, ως εργαζόμενος με δικαιώματα και υποχρεώσεις.
ζ) Άμεση κοστολόγηση των μετακινήσεων και υπολογισμό τους με σαφείς όρους, προκειμένου να παύσουν οι άσκοπες μετακινήσεις που επιβαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο και τους φορολογούμενους πολίτες. Αξιοποίηση των κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τούτο είναι εφικτό, για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών.
η) Κατάργηση των ειδικών εκλογικών καταλόγων κατά την άσκηση του εκλογικού μας δικαιώματος, για να απαλειφθεί η στοχοποίηση και η άδικη ταύτιση των συναδέλφων μας με πολιτικούς φορείς.
θ) Δημιουργία λεσχών σίτισης και παιδικών σταθμών σε κεντρικές Υπηρεσίες και σε όλες τις Διευθύνσεις Αστυνομίας.
ι) Απαιτούμε την απαρέγκλιτη εφαρμογή των διατάξεων του π.δ. 45/2008 περί Υγιεινής και Ασφάλειας της εργασίας. Καίτοι αποτελεί την κορωνίδα του συνδικαλιστικού μας κινήματος, η πολιτεία δυστυχώς κωφεύει στη διαρκή έκκλησή μας για προσλήψεις ιατρών εργασίας στα πρότυπα της θέσπισης θέσεων ψυχολόγων και άλλων συναφών με την εργασία μας ειδικών κατηγοριών επιστημονικού ιατρικού προσωπικού.
ια) Απαιτούμε την επαναφορά των 6.700 κενών οργανικών θέσεων που χάθηκαν με τον ν.4249/2014 και να καλυφτούν με νέες προσλήψεις Αστυφυλάκων μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας.
ιβ) Η θετική εξέλιξη της Αναβάθμισης – Ανωτατοποίησης του συστήματος εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των Αστυνομικών Σχολών με βάση την εμπεριστατωμένη πρόταση της Ομοσπονδίας μας (νόμος 4962. ΦΕΚ A’ 148/28.07.2022), πρέπει να μετουσιωθεί σε έργα (Διακήρυξη της Μπολόνια, ίδρυση Αστυνομικού Πανεπιστημίου, συνεχής και δια βίου εκπαίδευση, δυνατότητα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, άμεση επαναλειτουργία όλων των Αστυνομικών Σχολών ανά την Επικράτεια).
Θεωρούμε επιτακτική:
α) τη συμμετοχή εκπροσώπου μας στη διαδικασία εκδημοκρατισμού της αστυνομικής εκπαίδευσης,
β) τη διεύρυνση της διδακτέας ύλης και την καθιέρωση σεμιναρίων – μαθήματος για την ιστορία του συνδικαλισμού στη χώρα μας και δη στην Ελληνική Αστυνομία,
γ) τη συνεχή και δια βίου εκπαίδευση των αστυνομικών σε θέματα αυτοάμυνας, σεμιναρίων, αστυνομική πρακτική, οπλοφορία, οπλοχρησία (ν.3169/2003) και οπλοτεχνική και
δ) την ίδρυση σκοπευτηρίων στις Διευθύνσεις Αστυνομίας κ.λπ.
ε) την ίδρυση Νοσοκομείου για το ένστολο και το πολιτικό προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας καθώς και για τις οικογένειές του.
Β. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Λαμβάνοντας υπόψη και το διαμορφωμένο αγωνιστικό μας μέτωπο με τις άλλες Ομοσπονδίες των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων για κοινή δράση, απαιτούμε την άμεση απόσυρση του τελευταίου ειδικού μισθολογίου (ν.4472/2017) και την έναρξη διαλόγου από μηδενική βάση, σύμφωνα και με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Οι αυξήσεις που χορηγήθηκαν από 1/1/2024 δεν αποτελούν αποκατάσταση των αδικιών σε καμία περίπτωση. Για αυτό απαιτούμε:
α) Συνεχή μισθολογική εξέλιξη όλων των στελεχών μέχρι την αποστρατεία τους, ανεξάρτητα από το βαθμό που θα φέρουν κάθε φορά στην ενέργεια.
β) Αναγνώριση της εργασίας μας ως επικίνδυνης και χορήγηση επιδόματος με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ήδη καταβάλλεται στον Δημόσιο Τομέα, ώστε να θεσμοθετηθεί οικονομική, ασφαλιστική και συνταξιοδοτική ανταπόδοση για όλο ανεξαιρέτως το αστυνομικό προσωπικό.
γ) Πραγματική αμοιβή -ουσιαστική αύξηση του ποσού- για την 6η ημέρα εργασίας (πέραν του πενθημέρου) και θεσμοθέτηση για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες, αργίες, υπερωρίες, μέσω κλαδικής σύμβασης.
δ) Αναγνώριση της νυκτερινής μας εργασίας με αύξηση του ποσού ωριαίας αποζημίωσης – αμοιβή μέσω κλαδικής σύμβασης.
ε) Επέκταση του μηνιαίου επιδόματος παραμεθορίου, ύψους 130,00 €, σε όλες τις παραμεθόριες περιοχές της χώρας.
στ) Επαναχορήγηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας.
ζ) Αξιοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και των κοινοτικών κονδυλίων για την αστυνομική εκπαίδευση – μετεκπαίδευση, τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό (οχήματα, γιλέκα κ.λπ.) και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της Ελληνικής Αστυνομίας.
η) Προσαρμογή του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου μας στις πραγματικές ανάγκες των Υπηρεσιών και του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Γ. ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Απαιτούμε:
– Όχι στη μνημονιακή σύνδεση του ασφαλιστικού των ένστολων με το προσδόκιμο ζωής.
– Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των νέων και παλαιών συντάξεων. Άμεση κάλυψη των «προσωπικών διαφορών» και αποκατάσταση των εν λόγω συντάξεων σε αξιοπρεπή και προ μνημονίων, επίπεδα.
– Άμεση κατάργηση των διατάξεων που εντάσσουν τον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του ΤΑΠΑΣΑ στο πρώην ΕΤΕΑΕΠ. Δυνατότητα διαχείρισης της περιουσίας του εν λόγω Κλάδου από τους ασφαλισμένους και κατάργηση των διατάξεων των άρθρων 96 και 97 του ν.4387/2016 περί παροχών του πρώην ΕΤΕΑΕΠ (νυν e-ΕΦΚΑ) που αφορούν τη μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων και αύξηση των εισφορών επικουρικής ασφάλισης.
-Την ενοποίηση σε βάθος χρόνου των προνοιακών ταμείων του ΤΑΠΑΣΑ, κατόπιν εκπόνησης αναλογιστικών μελετών, αφού από 01-01-2015 όλοι οι ασφαλισμένοι έχουν το ίδιο ποσοστό κρατήσεων.
-Τον χαρακτηρισμό των δανείων που χορηγούνται από το ΤΑΠΑΣΑ ως ακατάσχετα, ώστε να μην απαιτείται φορολογική ενημερότητα για τη χορήγησή τους.
– Επανεξέταση των τακτικών ασφαλιστικών εισφορών, παλαιών και νέων ασφαλισμένων, υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων που χορηγούν βοηθήματα και επικουρικές συντάξεις.
– Αιτούμαστε την υπαγωγή του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, με ημερομηνία κατάταξης μετά την 1-1-2011, στις διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου, όπως συμπληρώθηκαν με το ν. 4387/2016, ώστε να εφαρμόζονται για όλους (όχι μόνο για τους καταταγέντες μέχρι την 31-12-2010) ο ν. 2084/1992 (Α-165), ο ν. 3865/2010 (Α-120) και το π.δ. 169/2007(Α-210) «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων», ως ισχύουν.
– Επαναφορά των προϋποθέσεων και όρων της αναγνώρισης των πραγματικών συντάξιμων ετών (στρατός, έτη σπουδών κ.λπ.), όπως ίσχυε πριν την ψήφιση του ειδικού μισθολογίου του νόμου 4472/2017.
– Αιτούμαστε την επέκταση των διατάξεων του άρθρου 6 παρ. 12 του ν.3865/2010 «αναγνώριση πλασματικού χρόνου τέκνων» και στους αστυνομικούς υπαλλήλους που ασφαλίζονται στον Ε.Φ.Κ.Α., (αναγνώριση τέκνων για σύνταξη).
– Αιτούμαστε την εφαρμογή των εξαιρετικού δικαίου διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 1897/1990 για τα θύματα τρομοκρατίας και εγκλήματος βίας. Στην επικουρική ασφάλιση μετά την ένταξή της στον e-ΕΦΚΑ, τερματίστηκε η αναγνώριση των νέων θυμάτων τρομοκρατίας και εγκλήματος βίας και πλέον η επικουρική σύνταξη χορηγείται ισόποσα με την ανικανότητα ή το θάνατο μη οφειλομένου στην υπηρεσία.
– Επέκταση και στα στελέχη Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων της δυνατότητας αναγνώρισης ως συντάξιμου του ελάχιστου χρόνου φοίτησης στις μέσες επαγγελματικές σχολές, όπως δόθηκε στους πολιτικούς δημοσίους υπαλλήλους, αποκλειστικά και μόνο για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μετά την 1-1-2011, σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν πριν την ψήφιση του τελευταίου ειδικού μισθολογίου (Ν.4472/2017). Με την προαναφερόμενη επέκταση αίρεται μια μακροχρόνια ανισότητα σε βάρος κυρίως των γυναικών αστυνομικών υπαλλήλων, που εισήχθησαν στο Σώμα έως την 31-12-1992, δίνοντάς τους το δικαίωμα εξαγοράς χρόνου λόγω τέκνων, με βάση το ν.3865/2010, υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν για τις υπαλλήλους του δημόσιου τομέα.
– Την αναπλήρωση και κάλυψη της διαφοράς που επήλθε στα αποθεματικά των ασφαλιστικών & μετοχικών Ταμείων μας από το «κούρεμα» και την ανταλλαγή των Ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου το έτος 2012, από τίτλους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
– Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Εκπροσώπηση του συνδικαλιστικού μας κινήματος στο Δ.Σ. του Ταμείου και συμμετοχή, τόσο στο Δ.Σ., όσο και στις διευθυντικές – νευραλγικές θέσεις του Ταμείου, κατά 50%, υπαλλήλων που προέρχονται από το Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας.
– Διασφάλιση του αποθεματικού κεφαλαίου του ειδικού (ερανικού) λογαριασμού αλληλοβοήθειας του Ιδρύματος «Μέριμνας και Αριστείας της Ελληνικής Αστυνομίας» με κατάργηση της εξαναγκαστικής υποχρέωσης κατάθεσης αυτών, στο κοινό κεφάλαιο ασφαλιστικών Ταμείων της Τράπεζας της Ελλάδας και την αναπλήρωση των απωλειών που υπέστη με τη χρηματοδότηση του Κρατικού Προϋπολογισμού. Επανεξέταση όλου του πλαισίου λειτουργίας του, των παροχών του και του τρόπου που χορηγούνται αυτές. Στόχος η ανεξαρτητοποίησή του, ο εμπλουτισμός και η αύξηση των χορηγούμενων ενισχύσεών του, καθώς και η άμεση καταβολή αυτών.
– Αναπροσαρμογή της κατώτατης σύνταξης στα 500,00 € με δεκαπέντε (15) έτη ασφάλισης και επαναφορά του ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους, με πραγματικά και όχι τεκμαρτά κριτήρια.
– Διατήρηση του κοινωνικού χαρακτήρα της επικουρικής ασφάλισης και όχι άστοχες πολιτικές που θέτουν σε κίνδυνο τις συντάξεις και τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων.
Δ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Απαιτούμε:
–Επαναφορά του αφορολόγητου στα 12.000,00 € για μισθωτούς & συνταξιούχους και καθορισμός νέας φορολογικής κλίμακας με πρόσθετα κλιμάκια.
– Επαναφορά όλων των φοροαπαλλαγών που καταργήθηκαν, όπως οι τόκοι στεγαστικών δανείων, οι ιατρικές αποδείξεις κ.λπ.
– Κατάργηση της εναπομείνασας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η οποία εισήχθη την περίοδο της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης για την καταπολέμηση της ανεργίας (άρθρο 35 του ν.3986/2011).
Ε. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Η Ομοσπονδία μας, από γενέσεώς τη