Το υπουργείο Οικονομικών της Βουλγαρίας παραθέτει άρθρο των Financial Times σχετικά με το νέο τέλος που επιβάλλει η χώρα στη διαμετακόμιση του ρωσικού φυσικού αερίου, σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε την Τρίτη.
Ακολουθούν ορισμένα αποσπάσματα από το άρθρο:
Η Βουλγαρία έχει επιβάλει τιμωρητικούς φόρους στις επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου ρωσικών συμφερόντων, σε μια προσπάθεια να τις καταστήσει λιγότερο κερδοφόρες και να τις αναγκάσει όπως και τους Ευρωπαίους αγοραστές τους να αναζητήσουν άλλες επιλογές, σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους. Η Σόφια εισήγαγε την Παρασκευή έναν ειδικό φόρο κατανάλωσης 20 λέβα (10 ευρώ) ανά μεγαβατώρα διακινούμενου ρωσικού φυσικού αερίου. Ο κύριος στόχος και των δύο μέτρων είναι να βγάλουν τους Ρώσους από την ευρωπαϊκή αγορά, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομικών Ασέν Βασίλιεφ δήλωσε ότι ο στόχος δεν ήταν να γίνει ακριβότερο το φυσικό αέριο για τους καταναλωτές στην Ουγγαρία και τη Σερβία, αλλά να καταστεί λιγότερο κερδοφόρο για τη Gazprom να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω Βουλγαρίας.
“Ο νέος φόρος είναι… πλήρως ευθυγραμμισμένος με τους στόχους της ΕΕ για τη μείωση της εξάρτησης της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Καθώς τα περισσότερα συμβόλαια της Gazprom τιμολογούνται στο σημείο παράδοσης σε μια δεδομένη χώρα, ο φόρος πιθανότατα δεν θα έχει καμία επίπτωση στις τιμές του φυσικού αερίου στα επόμενα στάδια”, δήλωσε. “Θα μειώσει μόνο τα κέρδη της Gazprom”.
Ο Βούλγαρος αξιωματούχος δήλωσε ότι η κυβέρνησή του είχε ενημερώσει τις Βρυξέλλες για τις αλλαγές. Αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή “εξετάζει” το θέμα.
Ο Βασίλιεφ δήλωσε ότι η πίεση της κυβέρνησης προς τις ρωσικές εταιρίες ώθησε επίσης τη Lukoil να αρχίσει τη διαδικασία πώλησης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου πετρελαίου που έχει στη νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο βρίσκεται κοντά στην πόλη Μπουργκάς της Βουλγαρίας, στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας.
“Πιθανόν να υπάρχει οικονομικό όφελος από την αλλαγή της ιδιοκτησίας του διυλιστηρίου”, δήλωσε στους Financial Times. “Υπάρχει εκδήλωση ενδιαφέροντος”. Η κυβέρνηση δεν εμπλέκεται στην πώληση του διυλιστηρίου, που προμηθεύει διεθνείς πελάτες με περισσότερο από το μισό της παραγωγής του – συμπεριλαμβανομένων των κρίσιμης σημασίας αποστολών ντίζελ στην Ουκρανία στην αρχή της ρωσικής εισβολής. Ωστόσο ο υπουργός δήλωσε ότι η Σόφια θα διατηρήσει μια σειρά από τιμωρητικά μέτρα σε ισχύ έως ότου έρθουν οι νέοι ιδιοκτήτες.