UNCTAD: Κίνδυνοι για το παγκόσμιο εμπόριο – Σουέζ, Παναμάς και Μαύρη Θάλασσα αλλάζουν τα δεδομένα

UNCTAD: Κίνδυνοι για το παγκόσμιο εμπόριο – Σουέζ, Παναμάς και Μαύρη Θάλασσα αλλάζουν τα δεδομένα

Οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασαν σοβαρά τη ναυτιλία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, προσθέτοντας στις υπάρχουσες γεωπολιτικές και κλιματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν το παγκόσμιο εμπόριο και οι αλυσίδες εφοδιασμού, αναφέρει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) σε νέα έκθεσή της.

Η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας επιδεινώνει τις συνεχιζόμενες αναταραχές στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, οι οποίες οδήγησαν σε αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου και σιτηρών και άλλαξαν τα καθιερωμένα πρότυπα.

Επιπλέον, το κανάλι του Παναμά, μια κρίσιμη αρτηρία που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό, αντιμετωπίζει μια ξεχωριστή πρόκληση. Η μείωση της στάθμης του νερού έχει εγείρει ανησυχίες για τη μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, υπογραμμίζοντας την ευθραυστότητα της παγκόσμιας εμπορικής υποδομής.

Οι διελεύσεις μειώνονται σχεδόν στο μισό στις δύο διεθνείς διώρυγες

Αριθμός μηνιαίων διελεύσεων στα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά, Οκτώβριος 2021–Ιανουάριος 2024 

 

Η UNCTAD εκτιμά ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκαν κατά 42% σε σύγκριση με την αιχμή τους. Με τους σημαντικούς παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας να αναστέλλουν προσωρινά το πέρασμα από το Σουέζ, οι εβδομαδιαίες διελεύσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 67%, και η χωρητικότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και οι εταιρείες μεταφοράς αερίου παρουσίασαν σημαντική πτώση.

Ναυτιλία: Οι προκλήσεις από το Σουέζ στον Παναμά 

Εν τω μεταξύ, οι συνολικές διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 49% σε σύγκριση με την κορύφωσή τους.

Αβεβαιότητα

Η αυξανόμενη αβεβαιότητα και η αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ, που μεταφέρει πολλά δρομολόγια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχουν τόσο οικονομικές όσο και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Όπως υπογραμμίζει η UNCTAD, ξεκινώντας μια έντονα ανοδική τάση από τον Νοέμβριο του 2023, η αύξηση των μέσων ναύλων για εμπορευματοκιβώτια κατέγραψε την υψηλότερη εβδομαδιαία αύξηση κατά 500 δολάρια την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου. Αυτή η τάση συνεχίστηκε.

Τα φορτία στη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ σημειώνουν τη μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων

Τιμές ναύλων από τη Σαγκάη, επιλεγμένες διαδρομές, ανά ισοδύναμη μονάδα 20 ποδιών (TEU), δολάρια

Σχετικά Άρθρα